Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-20 05:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/dnsebloggen/2009/09/24/sluta-jaga-sidvisningar-4796/

DN.se-bloggen

Sluta jaga sidvisningar

Det finns ett antal konkreta exempel på hur vi som jobbar med utvecklingen av mediebranchens digitala distributionskanaler lägger krokben för oss själva när vi försöker bedriva den innovation som efterfrågas i bland annat Paula Marttila inlägg Tradition är inte en affärsmodell i SVDs bloggstafett. Ett av de mest uppenbara exemplen är jakten på sidvisningar.

Sidvisningar är den enda hårdvaluta som mediabranchens annonssäljare-/köpare förstår. Det är med andra ord fundamentet för hela vår digitala affär i dag. Det finns ett antal anledningar till varför det är olämpligt.

Vi bygger medvetet sämre produkter
Uppdraget att generera sidvisningar går stick i stäv med ambitionen att förenkla användarupplevelsen. Fler sidvisningar är lika med en sämre upplevelse för våra läsare av den enkla anledningen att sidan laddas om. Som läsare måste jag vänta på att sidan laddas och varje gång en sida laddas om måste jag åter ta in helheten för att orientera mig. Det är svårt att få till ett ordentligt flow i läsningen av mer än en artikel. (Jmf med känslan som infinner sig när man använder Googles Fast Flip).

Vi mäter fel saker
Antalet sidvisningar per besök kan hjälpa oss att förstå vilken typ av sajt vi har: sökbaserad = många sidvisningar - typ Blocket, redaktionell = färre sidvisningar - typ DN.se. Om vi tvingar fram flera sidvisningar på DN.se genom att till exempel bygga om våra bildspel så de inte bara laddar nästa bild utan laddar om sidan för varje visning kommer den kortsiktiga effekten av vara en ökning av antalet sidvisningar. Den långsiktiga effekten kommer vara att färre tittar på bildspelen och att de som tittar väljer att se färre bilder. Det i sin tur innebär att vi har kortare tid på oss att exponera annonser för färre besökare.

Vi ökar våra kostnader i teknikledet
Varje anrop som görs mot våra servrar innebär en belastning. En artikel på DN.se innehåller i runda slängar hundra request mot frontservrarna (Varje gång vi hämtar en bild, ett javascript eller andra objekt blir detta ett eget request mot servern). Att byta ut en bild i ett bildspel innebär 1 ny request. Om vi skulle applicera principen till all uppdatering av innehåll på sidan skulle mängden anrop mot servrarna minska avsevärd.

Så länge vår affärsmodell är baserad på att locka våra läsare till att läsa vårt material på våra sajter är det faktum att vi har en snabbare, enklare sajt än konkurrenterna viktigt. Ett bra gränssnitt är en konkurrensfördel.

Att medvetet försämre upplevelsen för våra läsare är som att kissa i byxorna för att få upp värmen. Först varmt och ljuvligt - sedan kallt och jävligt.