Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

DN.se-bloggen

Snart dags för nya DN.se – här är några av nyheterna

Nu återstår ungefär en vecka till lanseringen av nya DN.se. Jag är medvetet vag när det gäller tidpunkt – alla som varit med vid en sajtlansering vet att det lätt blir så att man i sista ögonblick får skjuta på allting några timmar, en eller ett par dagar.

Så vad ska man vänta sig av nya DN.se? Målet har varit att vana DN.se-läsare ska känna igen sig och, förhoppningsvis, snabbt känna sig hemma i den nya miljön. I arbetet med att ta fram nya sajten har vi ägnat mycket tid åt att studera hur läsare använder sajten idag, och det som funkar bra har vi låtit vara enligt den alltid gångbara ”If it aint broke don’t fix it”-principen. De funktioner eller delar av sajten som inte varit uppskattade har vi tillåtit oss att experimentera med, även där har vi tagit hjälp av läsare i mindre så kallade fokusgrupper.

Viktigast att komma ihåg är att nya DN.se inte på något sätt är färdig – det är överhuvudtaget ett bra sätt att förhålla sig till webb – en sajt ska givetvis befinna sig i ständig utveckling. Därför är vi nyfikna på vad ni har att säga om nya sajten när den lanseras, och vi lovar att lyssna på allt som sägs. En rad funktioner som vi planerat hinns tyvärr inte med till lanseringsdatumet, men en hel del kommer att hända redan första månaden.

Kort om nyheterna på nya DN.se:

– Formspråket kommer läsare att känna igen från nya DN (papperstidningen). Bland annat används samma rubriktypsnitt.

– Vi kommer att presentera nya sätt för läsare att enkelt och snabbt få överblick över dagens viktigaste nyheter.

– Vi kommer bättre att synliggöra innehållet på DN.se:s mest populära sektioner (exempelvis ekonomi, sport och kultur).

– Vi kommer att skapa ”ämnesundersajter” för alla viktiga nyhetshändelser, som ett bra verktyg för fördjupning på sajten.

– Vi kommer att lyfta fram delningar och rekommendationer i sociala medier bättre.

– Sajten breddas något för bättre läsbarhet och för att ge mer utrymme för bildjournalistik.

– Tidningens profiler kommer att lyftas fram bättre.

– Vi lanserar ett nytt verktyg för läsarkommentarer.

– Opinionsmaterial ska bli synligare på sajten.

– Bättre tjänster för exempelvis tv-tablå och väder.

– Bättre presentation av ”breaking news” – på nya DN.se har vi försökt komma ifrån den mallade form som på de allra flesta nyhetssajter gör att stora och små nyheter presenteras likadant.

Men mycket kommer som sagt att påminna om dagens DN.se, som i allt väsentligt är en sajt vi är stolta över. Och allra viktigast är så klart vad ni – läsarna – tycker. Ser fram emot dialogen.

Björn Hedensjö, chef DN.se