Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-03 20:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2009/03/18/slussendebatt-i-new-york-times-2298/

EPSTEINS STOCKHOLM

Slussendebatt i New York Times

Slussen har en egen själ med alla sina höjdskillnader, gångar, trappor och sin geniala organisation av trafik på hjul, till fots och till sjöss. Slussen är en befriande okommersiell plats med sitt strömmingsstånd och blomsterstånd på Ryssgården utanför tunnelbaneingången. Slussen är en estetiskt mycket vacker anläggning med sina oregelbundna drag och allt annat än räta vinklar. Visst har Slussen sina skavanker med ålderns rätt och i brist på underhåll. Slussen är ändå Slussen. Så tycker många stockholmare. Jag är en.

Sprickor i asfalten, graffiti på väggarna och urindoft på sina ställen gör att Slussenhatarna vill  riva hela anläggningen. Men det går ju att laga det som är trasigt och göra rent det som är smutsigt. Om polackerna kunde bygga upp den sönderbombade gamla stan i Warszawa efter andra världskriget kan väl svenska byggföretag i dag reparera Slussen även om betongen är dålig på sina ställen.
 

Inget av de fem aktuella förslagen till ombyggnad av Slussen övertygar. Politikerna i Stockholm funderar som bäst på hur de ska gå vidare. De har också ett sjätte förslag med nedgrävd tunnelbana att ta ställning till. Se Anders Sundströms artikel.

Slussendebatten är inte bara svensk. I en artikel i New York Times (nätversion 16 mars) diskuterar tidningen arkitekturskribent Nicolai Ouroussoff de fem aktuella förslagen. Han tycker att deras huvudförtjänst är att de ger en provkarta på samtida stadsplaneringsidéer. Han gillar bäst Jean Nouvel men är kritisk till de svenska förslagen. Gert Wingårdhs Slussen har en alltför kommersiell slagsida ”Den upptornade väggen av glasbutiker mot strandkanten är inget mindre än en glorifierad galleria”.  Nyréns förslag får honom tänka på öststatsarkitektur från 60- och 70-talen. Men mest kritisk är han till Fosters korksruvsbro vid Slussen. ”Bron tar hur lång tid som helst att gå över utan att bjuda något speciellt av visuellt intresse.” Fosters Slussenförslag påminner om hans förslag för hotell Rossiya i centrala Moskva. De båda förslagen får Nicolai Ouroussoff att ifrågasätta om Mr Fosters skicklighet som arkitekt verkligen motsvarar hans rykte.