Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-19 12:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2009/04/19/bye-bye-slussen-2864/

EPSTEINS STOCKHOLM

Bye bye Slussen!

Bye bye Slussen, en av få platser i innerstan med en helt egen karaktär, men inte så länge till. Stockholmspolitikerna (den regerande alliansen) har bestämt sig. Oppositionen har inga allvarliga invändningar. Slussenkarusellen ska rivas. Platsen nivelleras.


Slussen, en plats med ett myller av ingångar och utgångar för fotgängare och fordon, en genialisk plats för alla trafikslag, har fått sin dom.

Slussen, en plats med åratal av försummat underhåll (erkänt av förre finansborgarrådet Mats Hulth), har sedan länge haft synliga sprickor i betongen. Därför ska den tillintetgöras, anser Slussens fiender. De har ytterligare ett argument. Slussen har flera kaklade gångtunnlar som sällan städas ordentligt, och därför luktar urin och är fulla av ingrodd smuts. Därför bör hela Slussen rivas anser de.

Slussen byggdes med dålig betong som till stora delar vittrat söder. Därför går det inte att renovera Slussen. Så säger förståsigpåarna. Men ge Skanska eller PEAB hälften av de dryga 6 miljarder kronorna som planeras för ombyggnaden så kanske de tänker ut ett sätt.

Slussen ska förvandlas, till vad?  Till en själlös plats med en snörrät motorväg i Skeppsbrons förlängning som ersätter klöverbladet, till två breda gångbroar mellan Gamla stan och Söder (som kan byggas redan i dag om man skulle vilja), till en breddad träbrygga vid Kornhamnstorg för flanörerna (som också kan byggas i dag om man vill), till ett antal ännu oidientifierade nya hus (med förmodligen mest kommersiella lokaler – för finansieringens skull) mellan Stadsgården och Söder Mälarstrand som bygger igen och dödar Slussens i dag öppna och luftiga karaktär. Se artikel på dn.se.

Bye bye Slussen. Snart (om 10 år) saknad.