Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-29 03:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2009/07/18/cykeltragedin-pa-sodermalm-4262/

Epsteins STHLM

Cykeltragedin på Södermalm

Bestörta, med allvarliga ansikten, stannar människor fortfarande till, betraktar de slocknade ljusen, de vissnade blommorna och begrundar det ofattbara.

 

 

Det är nu mer än fjorton dagar sedan (torsdagen den 2 juli, vid 13-tiden) som en ung cyklist (Per, född 1975) avled när han blev påkörd av en högersvängande lastbil i korsningen Götgatan/Ringvägen. Omständigheterna kring olyckan är dock ännu inte helt klarlagda. Därför efterlyses vittnen på ett handskrivet pappersark som ligger bland blommorna på minnesplatsen. Människor som har något att tillföra uppmanas att kontakta polisen (telefon11414) eller att ringa ett mobilnummer som står uppskrivet på papperet.

Redan av Stockholms cykelplan för 2009 (som skrevs av stadens trafikkontor för drygt ett halvår sedan, den 9 december 2008) framgår det att en av de farligaste trafiksituationerna för cyklister är högersvängande tunga fordon i korsningar. Alltså exakt en sådan olyckshändelse som fick en så tragisk utgång utanför Ringens köpcentrum för drygt fjorton dagar sedan. En av åtgärderna för att minska olycksriskerna är att skapa speciella cykelboxar vid rödljusen framför bilarna, heter det vidare i cykelplanen. I olyckskorsningen Götgatan/Ringvägen är detta utfört endast till liten del. Cyklarnas stopplinje på cykelbanan är belägen bara någon meter framför bilarnas stopplinje på gatan.

 

Men måste inte trafikreglerna också skärpas så att cyklisterna har företräde framför bilarna i korsningar, ungefär på samma sätt som fotgängare har företräde när de ska gå över gatan vid ett övergångsställe. Jag anser det. Och varför inte snabbt se till att cykelbanorna i stadens alla riskabla korsningar beläggs med röd asfalt för att uppmärksamma bilisterna på cyklisternas utsatta läge. Bara ett par kvarter ifrån olyckskorsningen (där Götgatan passerar Blekingegatan) är cykelbanan rödasfalterad (bild 4). Varför är den inte det också i den extremt mycket mer trafikerade korsningen Götgatan/Ringvägen?

I år satsar staden 13,9 miljoner kronor på att förbättra säkerheten för cyklisterna. Det kanske är för lite med tanke på att cykeltrafiken i Stockholms innerstad har ökat med 75 procent sedan 1998 (och allra mest de senaste fyra åren). Varje dag görs 150 000 cykelresor i innerstan.  Ett hundratal cykelolyckor har redan inträffat bara i år. Förmodligen är det många fler. Mörkertalet sägs vara stort. ”Satsa ännu mer helhjärtat på trafiksäkerheten” är följaktligen dagens allvarliga budskap till trafikpolitikerna i stadshuset.