Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-19 21:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2009/09/08/nk-expressen-startar-nasta-ar-4647/

EPSTEINS STOCKHOLM

"NK-expressen" startar nästa år

 

Spårvägen förlängs från Norrmalmstorg till Hamngatan (en sträcka på 250 meter). Premiärturen går nästa sommar. Det beslutade landstingets borgerliga majoritet på tisdagen efter en nästan två timmar lång debatt i uppskruvat tonläge.


– Ett visionärt historiskt beslut, sade en nöjd Christer G Wennerholm, moderat trafiklandstingsråd.


– NK-expressen, kallade vänstermotståndarna beslutet surt.


Oppositonsledaren Lars Dahlberg (s) kritiserade den nya sträckningen och undrade om det var särskilt angeläget att förbättra kommunikationerna för folk som bor på Strandvägen när de ska åka till NK och handla. ”250 meter spår byggs för 250 miljoner kronor.”


Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm kallade Lars Dahlbergs resonemang för klasskampsretorik och underströk att detta bara var en första etapp i utbyggnaden av Spårväg City som i framtiden ska förbinda västra Kungsholmen med Värtan och Ropsten.


Problemet är Sergels torg som har sprickor och måste förstärkas för 300 miljoner. Dessa förstärkningsarbeten kommer att vara klart till 2013. Först då kan man bygga spåren vidare från Hamngatan till Centralen och Kungsholmen.


Lars Dahlberg sade att socialdemokraterna också vill ha spårväg i innerstan men tyckte att man skulle vänta några år med att förlänga spåren från Norrmalmstorg tills arbetena vid Sergels torg blivit klara och tills man tagit reda på om bärigheten på Fleminggatan är tillräcklig för att låta spårvagnen gå fram där. I stället argumenterade Lars Dahlberg för att man nu skulle prioritera förlängningen av tunnelbanan till Karolinska och bygget av Spårväg Syd (snabbspårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg via Fruängen, Skärholmen och Kungens kurva). Men han talade för döva öron. Trist nog för förortsfolket.