Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-18 06:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2009/09/11/gunnar-smolianskys-magiska-kamera-4667/

EPSTEINS STOCKHOLM

Gunnar Smolianskys magiska kamera

Gunnar Smoliansky är en av mina absoluta svenska favoritfotografer (mer så än mästaren Christer Strömholm). Med sin kamera har Gunnar Smoliansky i mer än femtio års tid gått runt och diskret men inlevelsefullt gestaltat tillvaron när inget synes ske på ytan. Ofta på Södermalm.  Bilden på de två pojkarna på varsin sida ingången till en godisaffär är präglad av inlevelse och gåtfullhet trots att inget av intresse tycks inträffa. Ändå är den lika laddad av småkillarnas ordlösa kommunikation i dag som när den togs på Södermalm 1956 (Klicka gärna på bilden och förstora den).


Bilden finns med i Gunnar Smolianskys nyligen utkomna magnifika fotobok ”One Picture at a Time. Photographs 1952-2008” som sent omsider utkommit på det tyska förlaget Steidl. Egentligen skulle den lämnat trycket redan till Gunnar Smolianskys stora utställning på Kulturhuset förra året. Men bättre sent än aldrig. En av de finaste svenska fotoböckerna genom tiderna har till sist sett dagens ljus.


Nu går det också att se ovanstående fotografi i original (och även köpa det till en icke ringa penning) på Åmells konsthandel på Birger Jarlsgatan. Där ställs ett sparsmakat urval bilder av Gunnar Smoliansky ut (till 25 september) tillsammans med Stockholmsakvareller målade av Anna Palm i slutet av 1800-talet. Det var på hästspårvagnarnas och de i centrala stan lösspringande hundarnas tid. Före bilismens tidevarv.