Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-22 16:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2010/04/08/slussen-en-ny-almstrid-6911/

Epsteins STHLM

Slussen - en ny almstrid?

Lars Epstein
Rätta artikel

Slussen kan bli en ny almstrid, trodde Lena From. Hon svarade på Anders Bodins fråga.

Tror du att Slussen kan bli en ny almstrid?  ”Ja, det tror jag”, sade Lena From, projektsamordnare på Stockholm Konst (kansliet som ansvarar för stadens offentliga utsmyckning). Det var Skönhetsrådets ordförande Anders Bodin som ställde frågan vid stadsbyggnadsdebatten i ABF-huset på onsdagskvällen. Kanske får Lena From rätt. Redan nu finns det många som är upprörda Slussens planerade deformering med den åttafiliga ”motorvägen” i Skeppsbrons förlängning söderut och de stora huskropparna som eliminerar utsikten och skapar en barriär mellan Gamla stan och Södermalm.

Det blev fullsatt på debatten. Alla fick inte plats.

Den spretiga och svårrefererade debatten hade lockat flera hundra åhörare. Alla fick inte plats i den fullsatta Z-salen. Debatten skulle handla om vem som har makten över stadsbyggandet i staden men kom att inbegripa också Slussens förestående omdaning, det framskridna byggandet av Stockholm Waterfront, det planerade Norra stationsområdet med de två Tors torn, visionen om Västra city och överdäckningen av spårområdet vid Centralen, med mera, med mera.

Carl Johan De Geer sågade Slussenförslaget.

Konstnären Carl Johan De Geer spolade Slussenförslaget totalt och jämförde den åttafiliga ”motorleden” med den funktionalistiske arkitekten Le Corbusiers planer på 1930-talet då breda gator skulle byggas i och runt Gamla stan och alla hus utom slottet och kyrkorna skulle rivas för att ersättas av ett fåtal jättelika huskroppar.

Monica Andersson ville gräva ned tunnelbanan...

...för dyrt, tyckte Per Ankersjö.

Förra socialdemokratiska stadsbyggnadsborgarrådet Monica Andersson ansåg att man skulle passa på att förlägga tunnelbanan mellan Gamla stan och Slussen i tunnel nu när hela Slussen ska grävas upp. Något som centerpartisten Per Ankersjö tyckte skulle bli alldeles för dyrt. Han ville hushålla med skattebetalarnas pengar. ”De som åker tunnelbana förtjänar att få se dagsljus”, sade han också.

Lena From kritiserade Stockholms modernistiska arkitektur ”med sina glasfasader som hämtade ur en produktkatalog”. En linje som också stadens planarkitekt Aleksander Wolodarski var inne på när han beskrev Stockholms nuvarande city och även planerna på Slussen och Stockholm Waterfront.

Aleksander Wolodarski i talarstolen.

Miljöpartisten Cecilia Obermüller var negativ till den höga exploateringen av Norra station som planeras med små, mörka och skuggiga gårdar som följd. Men planansvarige Aleksander Wolodarski avvisade kritiken och ansåg att Norra station kommer att bli ett fint bostadsområde. Han fick också en fråga om inte hans Tors Torn är exempel på just den modernistiska arkitektur som han själv kritiserade men valde att inte besvara frågan.

Debattledarna Christoffer Barnekow och Carl Tham.

Vem har då makten över stadsbyggandet?, undrade moderatorn Christoffer Barnekow till sist.”Väljarna som röstar fram sina politiker”, ansåg flera i panelen, bland dem Per Ankersjö.
Men Per Ankersjö underströk också att folkliga opinioner är viktiga. De kan ändra besluten såsom var fallet med det planerade badringsformade kallbadhuset i Riddarfjärden. ”Det stoppades till sist trots att alla partier från början var positiva till planerna”, sade han.

Cecilia Obermüller ansåg att mycket makt är samlad hos stadens tjänstemän inte minst på exploateringskontoret som anvisar mark till byggbolagen. Aleksander Wolodarski menade tvärtom att hela makten ligger hos politikerna i Stadshuset och inte hos tjänstemännen. Björn Elmbrant ansåg att makten ligger hos marknadskrafterna (byggbolagen) och stadsplanerarna. Han fick stöd av bisittande moderatorn i debatten Carl Tham som ansåg att Stockholms kommun de senaste femton åren gått igenom en kraftig ”marknadifiering”, en utveckling han inte verkade sympatisera med.