Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-22 15:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2010/04/24/billigare-att-rekonstruera-slussen-an-att-bygga-nytt-7067/

Epsteins STHLM

"Billigare att rekonstruera Slussen än att bygga nytt"

Lars Epstein
Rätta artikel

Ryssgården på Slussen fylldes av Slussenanhängare under lördagens manifestation mot den planerade rivningen och nybyggnadsplanerna.

Ola Andersson.

Det är Slussens förtjänst att innerstan i dag knyts samman till en enhet. Med det nya förslaget försvinner den egenskapen när en massiv mur av huskroppar byggs. I dag finns det tre sätt för en gångtrafikant att ta sig mellan södra och norra delarna av innerstan. En är Västerbron, en är den blåsiga järnvägsbron där man sällan möter en gående och en är passagen via Slussen. I det nya förslaget är det tänkt att fotgängarna ska ta sig på en blåsig sluttande hundra meter lång gångbro över vattnet mellan stadsdelarna. Den nya Slussen är planerad för bilismen. Den åttafiliga motorleden har större kapacitet än nuvarande Slussen trots att ansvariga politiker sagt sig vilja bygga om Slussen för mindre biltrafik än i dag. Dagens Slussen är genialisk och framstår som än mer genialisk för varje nytt arkitektförslag som presenteras.

Så sammanfattningsvis beskrev arkitekturkritikern Ola Andersson det aktuella förslaget att riva dagens Slussen och bygga upp vad flera talare karakteriserade som ”en 60-talsförort” på Stockholms vackraste plats med dess än så länge fria utsikter över vattenvidderna åt alla håll. Ola Andersson sade också att det skulle bli billigare att rekonstruera dagens Slussen än att bygga nytt enligt de aktuella planerna. Han fick kraftiga applåder av de flera hundra åhörarna som stod i över fyra timmar och lyssnade på musik och tal från människor som i debatten nedsättande etiketterats som ”kultureliten” och ”nejsägarna” från annat håll inom samma så kallade kulturelit.

Björn Sylvén.

”Stå på er nejsägare”, uppmanade Stockholmskännare Björn Sylvén som sade att om inte nejsägarna funnits så hade inte heller Hornsgatspuckeln funnits kvar i dag och vi hade haft en sexfilig motorväg över Nybroviken. Det är ett gammalt knep från makthavarna att försumma underhållet och sedan säga att byggnaderna är i så dåligt skick att de måste rivas. Det skedde i Klara. Det är på väg att ske med Slussen, sade han också.

Carl Johan De Geer.

Björn Ranelid.

Konstnären Carl Johan De Geer höll ett flammande tal mot de ”förljugna arkitekturmodellerna” som inte visade hur verkligheten kommer att se ut om det nya förslaget genomförs med bilköer i stället för trevliga piazzor med folk som sitter och fikar. Även författaren Björn Ranelid höll ett brandtal (svårrefererat) för Slussen i sin oefterhärmliga stil, innan manifestationen avslutades. Kampen om Slussen går vidare.