Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-31 19:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2010/07/17/nu-forlangs-tvarbanan-sparvagen-som-besegrade-kritikerna-7783/

Epsteins STHLM

Nu förlängs Tvärbanan – spårvägen som besegrade kritikerna

Spårvagnarna försvann från Stockholms gator 1967 när högertrafiken infördes. Vem kunde då tro att de skulle återkomma ett knappt halvsekel senare. Ingen. Men alla hade fel.

Många var också skeptiska till Tvärbanan innan den kom. Jag minns särskilt motståndet hos de bofasta och småbutikernas ägare i Gröndal på 1990-talet. Tvärbanan skulle förstöra miljön och skrämma bort kunderna. Men när spårvagnarna började rulla genom Gröndal på sin färd mellan Sickla och Alvik bytte de flesta åsikt. Det blev inte så illa som de trott. Tvärtom.

Nu pågår förlängningen av Tvärbanan från Alvik till Solna station för fullt. En 800 meter lång tunnel sprängs mellan Alvik och Ulvsundasjön. En bro över Ulvsundasjön byggs.

Markarbeten pågår fram till Bällsta bro där ytterligare en ny spårvägsbro är under konstruktion. Längs järnvägen i centrala Sundbyberg pågår också markarbeten för den nya spårvägen. I sommar påbörjar SL föreberedelsearbeten för den sista sträckan genom Solna.

År 2013 ska man kunna åka spårvagn hela vägen från Sickla till den nya nationalarenan vid ändhållplatsen Solna station.  Det ser jag fram emot.