Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-30 22:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2010/07/21/marabou-i-sundbyberg-fran-trillingnot-till-japansk-erotik-7789/

Epsteins STHLM

Marabou i Sundbyberg – från trillingnöt till japansk erotik

Chokladfabriken Marabou kom till Sundbyberg under första världskriget och flyttade i slutet av 1900-talet därifrån i etapper. För tio år sedan hade all tillverkning omlokaliserats till Upplands Väsby. Jag minns de åtta kvinnor som på 1970-talet stod på Marabous fabriksgolv i Sundbyberg och handtillverkade trillingnötbitarna till Aladdinaskarna. Trillingnöten var den enda pralinen som man då inte lyckats maskintillverka. För att minska personalkostnaderna försvann för en tid trillingnöten med sina hasselnötkärnor ur sortimentet i Aladdinkartongerna. Men efter klagomål från kunderna tvingades Marabou backa. De åtta kvinnorna återfick sitt gamla arbete och trillingnöten återkom i sitt gamla skick till Aladdinkartongerna. Så småningom mekaniserades hela pralintillverkningen och Marabou flyttade som sagt till Upplands Väsby.  Hur det gick för de åtta kvinnorna vet jag inte. Kanske fick de andra arbetsuppgifter.

Marabouparkens sköna gräsmatta.

Eric Grates fontänskulptur "Förvandlingarnas brunn".

Den numera välbesökta plaskdammen.

Leonard Baskins "Den förlorade sonen".

Men kvar i Sundbyberg när Marabou flyttade blev fabriksbyggnaderna och den av landskapsarkitekten Sven Hermelin skapade Marabouparken med sina skulpturer, planteringar, gräsmattor och sin plaskdamm som för fyra år sedan köptes av Sundbybergs stad. Marabous vd Henning Throne-Holst lät anlägga parken (färdig 1955 efter 18 år) för att hans personal skulle kunna koppla av (från arbetets monotoni kan man förmoda).

Johan Börjesson berättar om Bror Hjorths skulptur "Margit" (till höger på bilden)  för besökarna på rundturen i parken.

Marabouparkens nya underjordiska konsthall som premiäröppnar om en dryg månad (28 augusti).

Numera är den underbara lilla oasen öppen för allmänheten. Och varje tisdag klockan 14 är det gratis visning. Denna tisdag hade ett hundratal personer mött upp för att höra intendenten Johan Börjesson grundligt och medryckande berätta om alla husen och skulpturerna, om Marabous historia och om den nya underjordiska konsthallen som öppnar om en dryg månad med en som det verkar mycket intressant utställning. ”Parken” blir det genomgående temat i premiärutställningen. Bland annat visas den japanska fotografen Kohei Yoshiyukis (redan klassiska) närgångna bilder från sjuttiotalet på älskande par i Tokyos parker tagna i smyg med infraröd film i kvällsmörkret.