Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-09 15:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2010/10/28/praktverk-om-stockholm-i-gar-i-dag-och-i-morgon-8399/

Epsteins STHLM

Praktverk om Stockholm i går, i dag och i morgon

Stockholms förre stadsarkitekt Per Kallstenius ”Minne och vision, Stockholms stadsutveckling i dåtid, nutid och framtid” (Bokförlaget Max Ström) är klar efter fyra års mödosamt arbete, en faktaspäckad men lättläst och föredömligt illustrerad skildring av Stockholms dynamiska utveckling.

Per Kallstenius presenterar sin bok om Stockholms stadsutveckling.

”Jag fick idén för tio år sedan när vi jobbade med utvecklingen av Västra Kungsholmen”, berättade Per Kallstenius på torsdagsmorgonens presskonferens.  Sexton aktuella stadsutvecklingsområden beskrivs i boken, alltifrån Västra Kungsholmen, City och Globen till Farsta, Kista och Vällingby. Med hjälp av gamla kartor har Per Kallstenius i egna naturtrogna målningar rekonstruerat hur de olika områdena såg ut innan staden började bebyggas. Dessa ”historiska” bilder låter sig lätt jämföras med dagens och framtidens motsvarigheter av samma platser. Genom ett fiffigt utvikningssystem är det lätt att jämföra de tre generöst omfångsrika bilderna som fångar in dåtiden, nutiden och framtiden för varje stadsutvecklingsområde.

Västra Kungsholmen i början av 1800-talet.

Västra Kungsholmen före 2008 innan Jehanders sandtag och Asfaltsverket (till vänster i bilden intill Essingeleden och Ulvsundasjöns strand) flyttade därifrån.

Västra Kungsholmen när det blir färdigbyggt i framtiden. Intill Kristinerbergs IP till höger ses de kommande husen på platsen för den nuvarande bussdepån. (Klicka gärna på bilderna för förstoring).

När det gäller just exemplet Västra Kungsholmen, där det sedan ett par år råder en intensiv utbyggnad för 20 000 invånare och 35 000 arbetsplatser, berättade Per Kallstenius att den långa strandgatan längs Ulvsundasjön, som ska knyta an till Kungsholms strand, fanns med redan i Lindhagenplanen från 1866. ”På den punkten har den gamla planen tagit 140 år att genomföra”, skämtade han. ”Hornsbergs strandgata”, som den ska heta, innebär en utbyggnad av stadens sista ”vattenfront”. Hornsbergs strandgata blir längre än den mer än hundra år äldre Strandvägen. Det händer mycket på Kungsholmen. Och i övriga delar av staden. Det kan man konstatera efter att ha bläddrat igenom Per Kallstenius bok.

Västra Kungsholmen under utbyggnad. Vy från Nelly Sachs park mot Ulvsundasjön. (Jag tog bilden häromdagen).