Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-12-01 04:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2011/05/17/kritiska-bilder-av-nya-slussenforslaget/

EPSTEINS STOCKHOLM

Kritiska bilder av nya Slussenförslaget

Slussenmodellen (del av) som ställs ut på Sjömanshemmet intill Stadsmuseet.

Diskussionen om Slussens framtid intensifieras. Det omarbetade förslaget (förvisso klart bättre än det förra) visas i modell och med bilder en månad till på Sjömanshemmet intill Slussens tunnelbaneingång. Men hur bra är egentligen stadens reviderade förslag? De stora kontorshusen som skymde utsikterna åt alla håll är försvunna. Men fortfarande byggs KF-husen för av stora kontorshus och lutningar på de nya terrasserna och trafikleden på Skeppsbron blir väldigt branta.

Helena Adolphson visar på en ritning att gång- och cykeltrafiken bara är inritad på ena sidan motorleden i Skeppsbrons förlängning.

Arkitekten Helena Adolphson har tillsammans med proffsen på visualiseringsbyrån Planet 11 skapat nya visualiseringar av förslaget. Och plötsligt ser det inte längre lika trevligt ut som på stadsbyggnadskontorets officiella bilder. Nu på söndag 22 maj kl 12-16 kan man beskåda Helena Adolphsons bilder på Wetterling Gallery i Kungsträdgården (obs endast en dag),

Helena Adolphson menar att stadens visualiseringar av det nya Slussenförslaget är illusoriska. ”Fördelaktiga vinklar är valda. Solen kommer från olika väderstreck samtidigt.”

De nya byggnaderna på Slussen är byggda i genomskinligt plexiglas. Men hur genomskinliga blir de i verkligheten?

Den nya gallerian (med samma volym som NK) ”finns kvar i en enorm betongkonstruktion under ett betongdäck som fyller ut hela Slussens topografi”.

På modellen i Sjömanshemmet går fotgängarna på bägge sidor av den breddade motorleden i Skeppsbrons förlängning. Men på plankartan finns bara gång- och cykelväg på östra sidan, dvs. den närmast Saltsjön.

Kajen mot slussbassängen på Södermalmssidan blir bara tre meter bred, trångt för cyklister och fotgängare att samsas på, om gradängerna ska byggas med lagstadgad lutning.

Utsikt från Kornhamnstorg mot Slussen i dag.

Samma utsikt från Kornhamnstorg mot Slussen i nya förslaget.

Utsikt från Götgatan mot Gamla stan i dag.

Samma utsikt i det nya förslaget.

Utsikt från Södermalmstorg österut i dag.

Samma utsikt med de nya kontorshusen framför KF-husen i det nya förslaget.

Utsikt från Katarinavägen mot Gamla stan i dag.

Samma utsikt enligt det nya förslaget.

Helena Adolphson sammanfattar sin kritik. ”Inga utav de kvalitéer som finns i dag vid Slussen kommer att bli kvar i det nya Slussen. Planförslaget löser helt enkelt inte de krav som platsen och stockholmarna ställer, vare sig logistiskt eller upplevelsemässigt. Slussen i dag fungerar utmärkt för bilister, kollektivtrafik, cyklister, gående och rörelsehindrade”.