Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 21:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2011/06/12/hard-strid-i-nacka-om-nya-kvarnholmsbron/

Epsteins STHLM

Hård strid i Nacka om Nya Kvarnholmsbron

Lars Epstein
Rätta artikel

"Nya kvarnen" förvandlas till grus.

Bergklacken på platån sprängs ned.

Konsum slutade mala mjöl och tillverka havregryn och makaroner på Kvarnholmen i Nacka för tjugo år sedan. Fabriksbyggnaderna har stått kvar i alla år men nu är betongsilorna förvandlade till sten och grus och den väldiga så kallade ”Nya kvarnen” riven till hälften. På höjdplatån vid den gamla spisbrödsfabriken där 53:ans buss vände förr i tiden ljuder sprängsalvorna. Bergsklacken slipas ned till parkeringsplatsens marknivå, grunden till nya bostadshus. Hela Kvarnholmen i färdigbyggt skick ska härbärgera uppåt 10 000 nya invånare.

Modell av Kvarnholmen när den blivit exploaterad. Nere till vänster ses en del av Nya Kvarnholmsbron över till fastlandet.

Ryssbergen på fastlandssidan där bron ska gå in i en tunnel för att komma ut i närheten av Nacka forum.

Den planerade bron sedd från fastlandssidan med tänkt bebyggelse på Kvarnholmen i  bakgrunden,

Exploateringen av Kvarnholmen är inte särskilt kontroversiell bland de beslutande politikerna i Nacka kommun även om de olika partierna haft (har) olika uppfattningar om omfattningen, upplåtelseformerna och utformningen. Den stora striden har gällt den planerade Kvarnholmsbron bron över Svindersviken från Kvarnholmen till Ryssbergen och vidare i tunnel bort mot Nacka Forum. Kvarnholmsbron; miljöprojekt eller miljökatastrof? Meningarna i Nacka är delade.

Moderaterna tillsammans med socialdemokraterna och kd drev tillsammans med några folkpartister nyligen igenom beslutet i Nacka kommunfullmäktige att bygga Nya Kvarnholmsbron för runt 350 miljoner kronor. Centern, vänstern och Nackalistan var emot. Både socialdemokraterna och folkpartiet var splittrade.

S-ledaren Kaj Nyman talade om hela Kvarnholmsprojktet som ett miljöprojekt eftersom det blir möjligt att ”betala” en gammal miljöskuld genom att samtidigt sanera Kvarnholmen från miljögifter orsakade av inte minst den gamla oljehamnen och superfosfatfabriken. ”Och om vi inte bygger Kvarnholmsbron kommer vi knappast att kunna genomföra exploateringen och saneringen av Kvarnholmen”, sade han.

Emil Claesson (s) röstade mot partilinjen.

Men den unge socialdemokraten och juristen Emil Claesson som fronderade mot sitt parti var av motsatt åsikt. Emil Claesson sa: ”Alla röstar efter partipiskan. Låt oss rösta med hjärtat i stället. I fall vi inte bygger betongbro kan vi inte sanera sägs det. Men vi har ansvar att sanera ändå. Jag bygger hellre broar med partier som värnar om miljön än de som inte gör det. Om vi värnar om de unga, som det brukar sägas, så låt unga utan bil flytta in på Kvarnholmen. Jag är emot att bygga Kvarnholmsbron”.

Lennart Nilsson (fp) kunde inte hålla ihop sin grupp, talade själv i kraftiga ordalag mot den nya bron.

Fp-ledaren Lennart Nilsson var ännu mer uttalad i sin kritik: ”Bron är en miljökatastrof som kommer att bullerstöra Ryssbergens urskog och tallbevuxna hällmark, unik i hela regionen. Kvarnholmsbron tar pengar från andra viktiga verksamheter i Nacka och den kommer att alstra mer trafik och koldioxidutsläpp.” Men han talade för majoritetens, och några egna partivänners, döva öron. Kvarnholmsbron kommer att byggas.