Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Epsteins STHLM

Tillgänglighetsexpert: ”Nya Slussenförslaget olagligt”

Tillgänglighetsexperten Lennart Klaesson …

Arkitekten Lennart Klaesson, sakkunnig i tillgänglighet, dömde ut stadens officiella Slussenförslag på punkt efter punkt vid ett möte som Södersossarna ordnade på torsdagskvällen. Han menade att det i flera avseenden stred mot gällande lagstiftning. Tidigare var Lennart Klaesson sakkunnig åt stadens trafikkontor i Slussenfrågan men fick efter hand lämna sitt uppdrag.  Nu har han lämnat in ett formellt sakkunnighetsutlåtande över det officiella Slussenförslaget på Handikapprådets uppdrag.

… godkände dagens Slussen …

Lennart Klaesson började med att säga att dagens Slussen genom sina svängda former och måttliga lutningar uppfyller kraven på tillgänglighet.

… men dömde ut stadens officiella förslag till nybyggnad …

”Alla ska kunna röra sig å en allmän plats, de som drar barnvagn, använder rullatorer, ser dåligt eller har svårt att gå i trappor.  Det säger Plan och bygglagen. Så är det nu på Slussen. Den föreslagna ombyggnaden däremot är en orgie i trappor och terrasser med stora höjdskillnader. Om Slussen byggs om enligt förslaget innebär det en nivåskillnad på 10.8 meter, mer än ett trevåningshus, att ta sig huvudstråket från Götgatan till Gamla stan. Vi kallar det en ättestupa. Att hänvisa till hissar och rulltrappor inne i ett köpcentrum duger inte.  Lagen säger att en allmän plats ska vara tillgänglig för alla.  Också i den nya Katarinaparken blir det stora nivåskillnader och flera hundra meters omväg för den som inte klarar att gå i trappor.”

”Den andra gångförbindelsen mellan Södermalmstorg och Gamla stan utgörs av den nya stora bron i Skeppsbrons förlängning för fotgängare, cyklister, bussar och bilar. Denna bro är 142 meter lång och ha en nivåskillnad på 8,1 meter, vilket innebär en lutning på 5,7 procent utan vilplan. Denna branta lutning uppfyller inte heller gällande byggregler som anger maximalt 2 procents lutning för gångytor”.

Mot den planerade bussterminalen insprängd i Katarinaberget hade Lennart Klaesson samma kritik när det gällde långa gångavstånd och stora nivåskillnader.  Kort och gott menade han att det officiella Slussenförslaget på flera viktiga punkter är olagligt.

Läs hela Lennart Klaessons utlåtande på slussen.nu

… som olagligt.