Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-27 05:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2011/09/29/slussenvannerna-visade-rott-kort-for-nya-slussen/

Epsteins STHLM

Slussenvännerna visade rött kort mot nya Slussen

Rött kort ...

... för nya Slussen.

Ett drygt femtiotal Slussenvänner visade rött kort, dvs. stopp för de aktuella planerna att bygga om Slussen, när politikerna i stadsbyggnadsnämnden var på väg till mötet där Slussenfrågan skulle behandlas i Tekniska nämndhuset på torsdagseftermiddagen. Demonstranternas paroll var ”Stoppa nya Slussenförslaget – Stockholm förtjänar bättre”. En åsikt jag gärna ansluter mig till. De vill bland annat bevara stadslandskapet mellan Mälaren och Saltsjön istället för att ”exploatera, bygga sönder och skapa otrygga kajmiljöer”. De vill också förnya handelsplatsen Södermalmstorg ”istället för en galleria lika stor som NK”. De kräver också att Slussen i framtiden ska vara tillgänglig för alla ”även för rörelsehindrade och barnvagnar” i stället för ”stora, höga trappor och terrasser på Slussens skuggsida”. Även den åttafiliga bilbron som ska gå en bra bit ut i Saltsjön kritiseras.

Slussenvännerna demonstrerade utanför stadsbyggnadsnämndens sammanträdesrum ...

... vice ordförande Tomas Rudin (s) (till höger i bilden)  tittade på med gillande min.

Den borgerliga alliansen klubbade dock igenom förslaget medan Vänstern och Socialdemokraterna och också, efter mycken vånda, Miljöpartiet reserverade sig. Miljöpartiets förhandlingar med alliansen gav tydligen inte önskat resultat. Således röstades den åttafiliga trafikbron i Skeppsbrons förlängning igenom. Dock fick stadsbyggnadskontoret i uppdrag utreda möjligheten att minska bron till sex filer och lägga fram resultatet senast den 30 november. Den 12 december ska planen för Slussen definitivt spikas i kommunfullmäktige är det tänkt. Vågar man hoppas att opinionen mot förslaget växer.  Kanske för en omfattande successiv renovering av dagens klöverblad som skulle kunna ske i etapper utan mångårigt trafikkaos under ombyggnadstiden. Hoppas kan man ju alltid.