Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-27 03:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2011/12/08/miljopartiet-sager-nej-till-nya-slussen-politikerna-splittrade/

Epsteins STHLM

Miljöpartiet säger nej till nya Slussen - Politikerna splittrade

Foster och Bergs aktuella förslag som ...

På onsdagskvällens medlemsmöte bestämde sig också Miljöpartiet för att i likhet med Vänstern och Socialdemokraterna säga nej till det nya Slussenförslaget (Foster och Bergs senaste bearbetning) som ska behandlas i kommunfullmäktige på måndag. Därmed är Stockholmspolitikerna totalt splittrade i frågan om Slussens framtida utformning. Den styrande alliansen har 52 mandat, oppositionen 49 mandat. Det betyder att Stockholms största stadsbyggnadsprojekt i vår tid kommer att röstas igenom med knappast möjliga majoritet om ingen i alliansen fronderar mot partilinjen. Det visar hur dålig folklig förankring det föreliggande kompromissförslaget har.

... Miljöpartiet med Daniel Helldén i spetsen sade nej till på onsdagskvällen.

Så här heter det i Miljöpartiets pressmeddelande på onsdagskvällen:

”Vi har under hösten förhandlat med moderaterna om förslaget till nya Slussen, eftersom de sagt att de ville ha en bred överenskommelse i frågan. Miljöpartiet ville få till verkliga förbättringar av förslaget, som minskat utrymme för biltrafik och bättre framkomlighet för gång-, cykel och kollektivtrafik, mer utrymme för kulturverksamheter och bättre tillgänglighet, säger Daniel Helldén, oppositionsborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad. Moderaterna avbröt förhandlingarna eftersom de inte var beredda att göra de förbättringar som Miljöpartiet ville se. För moderaterna var det viktigare att få ett beslut innan årsskiftet än att beslutet blev så bra som möjligt. Det tycker vi är en oansvarig hållning, säger Daniel Helldén (mp). Eftersom Moderaterna avbröt förhandlingarna har vi gått tillbaka till våra medlemmar för att fråga hur vi ska driva Slussenfrågan vidare. Det råder stor enighet inom Miljöpartiet om att den moderatledda alliansens förslag inte är tillräckligt bra. Vi kommer nu kräva att hela Slussenärendet ses över på nytt, säger Daniel Helldén (mp).”

Det nu föreliggande förslaget (med branta trappor höga som ett fyravåningshus, all motorfordonstrafik mellan söder och Gamla stan samlad i en brokonstruktion som är bredare än Essingeleden med två köframkallande T-korsningar, en galleria efterlängtad av få, en miljardslukande i Katarinaberget insprängd bussterminal som skapar hundratals meters avstånd mellan kollektivtrafikanslutningarna, nya skrymmande hus som skymmer utsikterna, hissar och rulltrappor mellan kajplanet och Södermalmstorg inne i en kommersiell galleria) har ingen likhet med Foster och Bergs ursprungliga förslag vars främsta kännetecken var en fantasifull brokonstruktion mellan Gamla stan och Söder som varken hade riktning eller mål.

Är det för mycket att hoppas att några folkpartister i kommunfullmäktige tar intryck av opinionen och flera av sina egna partimedlemmar som t ex Stella Fare i SL:s styrelse och röstar emot det liggande förslaget för att försöka åstadkomma en samlande lösning över partigränserna, helst en renovering som bygger på nuvarande lösning av trafikföringen på Slussen? Jag vet inte. Men man kan ju alltid hoppas.

Foster och Bergs första förslag med den fantasifulla brokonstruktionen ...

... som omarbetades (och omarbetades, se översta bilden) ...

... så att det fick likheter med Nyréns segrande förslag Strömmar 2004 ...

... som för sju år sedan ogillades av nuvarande finansborgarrådet Sten Nordin (m).

Jag skulle vilja uppmana de borgerliga politikerna till självständiga överväganden och kanske besinna Sten Nordins uttalande i en DN-artikel från 2004 apropå Nyréns segrande förslag ”Strömmar” i arkitekttävlingen som i viss mån liknar det nu föreliggande Foster och Bergs förslag åtminstone vad beträffar den breda bilbron ned mot Skeppsbron.

”Jag tycker inte om "Strömmar"! Jag trodde vi var överens om att inte bygga in Slussen och förstöra utsikten. Jag är också skeptisk till trafikbron som leder till Skeppsbron och inte in i Gamla stan. Blåsiga Skeppsbron kommer aldrig att bli något stort promenadstråk för stockholmarna. Det vinnande förslaget kräver väldigt stora bearbetningar för att få godkänt. Dessutom är det i dyraste laget. Smärtgränsen går vid två miljarder, säger Sten Nordin, numera oppositionsborgarråd. (citat ur DN 29 mars 2004).”