Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-18 17:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2012/02/09/sodra-teatern-klarar-kanske-inte-sprangningarna-for-bussterminalen-i-katarinaberget/

Epsteins STHLM

"Södra teatern klarar kanske inte sprängningarna för bussterminalen i Katarinaberget"

Lars Epstein
Rätta artikel

Modellen av bussterminalen på Stadsmuseet.

Modellen till Slussens nya bussterminal är utställd på Stadsmuseet fram till den 27 februari som är sista dagen att lämna in synpunkter på stadsplaneförslaget.

Arkitekt Lennart Klaesson kritisk mot den planerade bussterminalen i Katarinaberget.

Många kritiska synpunkter levererade arkitekten Lennart Klaesson på ett möte som Föreningen Rädda och rusta upp Slussen arrangerade på Södergården på torsdagskvällen.

Engagerad publik.

Vad blir resultatet av att sprängs ut en bussterminal i Katarinaberget för flera miljarder?

”Jämfört med i dag blir det ingen större kapacitetsskillnad. Man får obetydligt fler avstigningsplatser och avgångsplatser än i dag men samtidigt färre uppställningsplatser för bussarna och längre gångavstånd från bussarna till tunnelbanan”.

Lennart Klaesson menade att dagens sunkiga bussterminal skulle kunna fräschas upp och göras lika fin som den i Liljeholmen. ”Konstigt att man inte gjort det för länge sedan”.

Han pekade också på den långa byggtiden medan man river delar av Slussen och spränger bussterminalen.

Bussterminalen under byggtiden.

”I fyra till sex år hamnar bussterminalen på en jätteponton i Saltsjön. 360 000 kubikmeter sten ska sprängas bort. Det motsvarar 400 lastbilslass i veckan i fyra år”.

Lennart Klaesson var också orolig för fastigheterna som ligger ovanpå eller i anslutning till bussgaraget i berget.  Särskilt orolig var han för Södra teatern och Kägelbanan som ligger direkt ovanpå bussterminalen. ”De byggnaderna klarar kanske inte vibrationerna och skakningarna som blir av sprängningarna. Jag känner till Södra teatern. Jag har själv som arkitekt jobbat med den”.

Lennart Klaesson sammanfattade sin kritik.

På lördag blir det ett nytt möte (om den planerade bussterminalens framtid) i Nacka Forum klockan 13. Då kommer även arkitekten Tor Edsjö att medverka liksom nästa torsdag på Södergården kl 17.30.