Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-01-20 03:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2012/03/25/for-hart-beskuret-fotografi-av-sune-jonsson-har-blivit-frimarke/

Epsteins Stockholm

För hårt beskuret fotografi av Sune Jonsson har blivit frimärke

Aldrig har intresset för fotografi varit så stort som i dag. Publikanstormningen på Fotografiska vid Stadsgården har överträffat grundarnas mest optimistiska beräkningar. Moderna museet har vaknat ur sin törnrosasömn och haft flera högklassiga fotoutställningar den senaste tiden.  Priserna på auktionerna är skyhöga för fotografier. Som ett sista erkännande av fotokonstens nya status ger nu Posten ut sex nya frimärken på temat svensk efterkrigsfotografi. Visserligen kan urvalet av fotografer, fyra män och två kvinnor, diskuteras, även om ingen av de utvalda är oförtjänt. Christer Strömholm (1918-2002) och Sune Jonsson (1930-2009) finner jag självskrivna.

Christer Strömholms "Kyssen" i obeskuret skick som frimärke ...

... och Sune Jonssons kraftigt beskurna bild som också blivit frimärke i serien Svensk efterkrigsfotografi.

Christer Strömholm representeras av sin klassiska närbild ”Kyssen” i obeskuret skick. Sune Jonssons frimärksbild föreställer drömmaren i det blå huset, Emil som han fick heta i boken Byn med det blå huset. Hans rätta namn var Johan Engman. Johan Engman var inte som andra. Han målade sitt hus blått ”den sista söndagen i april” hemma i den lilla byn Djupsjönäs, Nyåker i Västerbotten när han återvänt efter en vistelse i Amerika 1933. Sedan drog han ned rullgardinerna och ägnade sig till de förvånande och undrande bybornas förvåning mest åt att i sin självvalda isolering lyssna på språkskivor och läsa esperanto.

Moderna museets fotografiintendent Anna Tellgren visar Sune Jonssons originalfotografi ...

... första gången publicerat i Byn med det blå huset (1959) ...

... såsom det ser ut i obeskuret originalskick på bokuppslaget.

Moderna museets fotografiintendent Anna Tellgren visade Sune Jonssons originalbild på Johan Engman när de nya frimärkena presenterades på söndagen. Tyvärr är nästan halva Sune Jonssons originalbild beskuren på det nya frimärket. Synd kan jag tycka och respektlöst mot upphovsmannen.  Skulle man kunna tänka sig att kraftigt beskära exempelvis en Carl Larsson-målning för att få formatet att passa till ett frimärke. Jag tror knappast det. Men man kanske ändå får vara glad att fotografi uppnått en sådan status att det numera platsar på svenska frimärken. Men kanske är det bara en engångsföreteelse. Posten har inga planer på en fortsätta med fotokonst på sina frimärken av vad som framgick vid presentationen på Moderna museet.  Tänk om Posten.

Se samtliga nya frimärken med fotokonst.