Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-18 13:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2012/04/06/stockholmsfotografer-skildrade-och-skildrare-i-ny-bok/

Epsteins STHLM

Stockholmsfotografer skildrade och skildrare i ny bok

Stadsgården i juni 1912. Foto: Ernest Florman.

Stadsgården i april 2012.

Stockholm har helt ändrat karaktär de senaste hundra åren, men inte överallt. Fotografen Ernest Florman tog en bild österut över Stadsgården från Slussen en junidag 1912. I halmhatt sitter en man på en kuskbock och styr det ena av två lunkande hästekipage på väg upp mot Söder (klicka på bilden, förstora och kolla!). Den andra kusken sitter bakom tömmarna på ett lass med långa bräder. Inga bilar, inga bussar så långt ögat når. Järnvägsspåren dominerar. Människor är i rörelse kring godståget. I fonden syns stora tullhuset, numera Fotografiska. I dag är de flesta husen från 1912 rivna, inte alla. Nu är det bussar och bilar som dominerar på Stadsgården.

Kindstugatan i juli 1914. Foto: Lars Larsson

Kindstugatan i april 2012.

Kindstugatan i Gamla stan ter sig till skillnad från Stadsgården ganska oförändrad nu jämfört med då. När fotografen Lars Larsson ställde upp sin stora tunga kamera på stativet en julidag 1914 och fångade en bild av Kindstugatan på sin väldiga silvergelatinpreparerade glasplåt stod en expedit i mjölkmagasinets portgång och tittade på. I dag finns inte längre någon mjölkaffär på Kindstugatan, ingen cigarraffär, ingen affär som säljer billiga begagnade kläder däremot antikaffärer och gallerier. Husen har inte förändrats så mycket till sitt yttre. Det är lätt att känna igen sig på Kindstugatan, med utgångspunkt från Lars Larssons fotografi 1914, i dag hundra år senare trots att gatan fått en helt ny karaktär.

Såsom beskrivits ovan kan man använda fotografier, som topografiska tidsdokument, för att jämföra då och nu. Om detta skriver Ann-Sofi Forsmark, f.d. chef för Stadsmuseets fotosamling på 3,5 miljoner bilder, i sin nya bok ”Stockholmsfotografer” (Stockholmia förlag), Men hon skriver också om fotografiska porträtt och fotografiet som skildrare av händelser. Som utgångspunkt för sin djuplodande, men kanske lite väl avhandlingstunga skildring, har hon använt sig av Stadsmuseets enorma fotosamling vilket tyvärr gör att betydande Stockholmfotografer som exempelvis K W Gullers, Berndt Klyvare och porträttfotografen Rolf Winqvist inte ens nämns i boken, trots titeln ”Stockholmsfotografer”, visserligen med undertiteln ”En fotografihistoria från Stockholms stadsmuseum”.

Ann-Sofi Forsmark presenterade sin bok "Stockholmsfotografer" på Stockholms stadsmuseum häromdagen.

Men det finns mycket information om tidig Stockholmsfotografi i Ann-Sofi Forsmarks bok med de första exemplen från 1840-talet, mycket om olika fotografiska tekniker genom åren och mycket om fotografiska material och en mängd intressanta bilder förstås, många inte tidigare publicerade. Tyvärr kan jag tycka att inte alla bilder får det utrymme som de förtjänar. Det kan kännas lite plottrigt på en del sidor i boken, som i det stora hela dock är en ambitiös och kunskapsrik genomgång av fotografiets historia i Stockholm från det komplicerade bruket att fotografera för 170 år sedan till dagens oupphörliga dokumenterande av allt och alla med mobiler och andra nutida fotografiska apparater.