Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 14:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2012/04/10/tyvarr-maste-ocksa-hornbergsgaraget-forsvinna/

Epsteins STHLM

Tyvärr måste också Hornbergsgaraget försvinna

Västra Kungsholmen är nog det intensivaste nybyggnadsområdet i innerstan för närvarande (Hagastaden har ännu inte riktigt tagit fart på Norra stationsområdet). Betongfabriken, asfaltverket och sandtaget försvann för ett antal år sedan från Hornsberg för nya bostadshus.  Nu står Hornsbergs bussgarage i tur att rivas. Först var det tänkt att Hornsbergsgaraget skulle ersättas av två nya garage, ett nedgrävt under Kristinebergs idrottsplats och Essingeleden och ett nybygge i Värtan. Nu ser det ut som de två planerade nybyggena istället kommer att ersättas av ett enda nytt bussgarage i Tomtebodaterminalen när Posten de närmaste åren utrymmer och flyttar sin verksamhet till Rosersberg. Förutsättning för garageflytten till Tomteboda är dock att SL:s förhandlingar med Trafikverket, Solna stad, Stockholms stad och hyresvärden TRES i Tomteboda går i lås.

Hornsbergsgaraget i dag ...

Hornsbergs bussgarage var världens största och modernaste med plats för 500 bussar när det byggdes för SS (Stockholms Spårvägar) i två etapper (1932 och 1939) på det gamla koloniområdet i stadens dåvarande utkant. Gavlarna var från början glasade och dagsljus kom in i garaget även via taken. De genomsiktliga glasen har tyvärr försvunnit i senare tillbyggnadsskede till förfång för den arkitektoniska skönheten som dock inte helt gått förlorad. På ett sätt kan jag tycka att det är synd att byggnader som Hornsbergsgaraget försvinner från innerstan till förmån för de traditionella fem och sexvåningshusen gata upp gata ner. Det behövs variation i stadslandskapet, men också nya bostäder förstås.

... som tyvärr kommer att rivas.

KF:s chefsarkitekt Eskil Sundahl ritade Hornsbergsgaraget i sin privata verksamhet. Ingenjören Henrik Kreüger konstruerade de 55 meter breda garagehallarna utan bärande pelare vilket imponerade på samtiden. Bröderna Hedlund svarade för den bärande stålkonstruktionen unik i Sverige vid denna tid. Byggnadsfirman Zetterberg AB byggde bussgaraget med Ernst Wohlin som arbetschef.

Hornsbergsgaraget 1939, då andra etappen var nybyggd. Notera dagsljusinsläppen i bortre gaveln. Bilden hämtad ur Hans Wohlins praktverk "På byggmästarens tid 1920-1957".

Ernst Wohlins son, förre stadsbyggnadsdirektören i Stockholm, Hans Wohlin (1934-2010) fullbordade före sitt frånfälle en imponerande, rikt illustrerad, bok ”På Byggmästarens tid 1920-1957” (Carlssons bokförlag) som främst handlar om de tre byggmästarna Carl Zetterberg, Ernst Wohlin och Olle Engkvist och deras verk.  Tillkomsten av många intressanta byggnader under denna period beskrivs utförligt som exempelvis Patentverket på Valhallavägen, Ahlströmska skolan (i dag Carlssons), Norrbackainstitutet, Chinabiografen, Åhlén & Holms vid Skanstull, Katarinahissen, KF-husen vid Slussen, PUB:s bohagshus, Råsunda fotbollsstadion, biografen Spegeln, Ostermans vid Stureplan, med flera. Det är ur denna bok jag hämtat uppgifterna ovan om Hornsbergsgaraget.