Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-18 19:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2012/06/12/terminal-byggs-i-katarinaberget-alliansen-overens-med-vanstern/

Epsteins STHLM

Terminal byggs i Katarinaberget Alliansen överens med Vänstern

Lars Epstein
Rätta artikel

Motståndarna mot bussterminalen i Katarinaberget demonstrerade utanför Stadshuset före fullmäktigemötet.

Så många lass i veckan blir det ...

... under byggtiden av bussterminalen.

En ny bussterminal ska sprängas ut i Katarinaberget vid Slussen. Det bestämde den borgerliga alliansen med stöd av Vänsterpartiet i Stockholms kommunfullmäktige på måndagskvällen. Socialdemokraterna och Miljöpartiet sparde inte på kritiken.

Moderata borgarrådet Ulla Hamilton berömde ...

... vänsterpartisten Maria Hannäs.

Borgarrådet Ulla Hamilton (m) sade att bussterminalen i Katarinaberget behövs även när tunnelbanan till Nacka kommer eftersom busstrafiken kommer att öka när sydostsektorn växer. Planen är att bussterminalen ska vara klar 2018, två år innan hela Slussen är ombyggd. Ulla Hamilton menade att den är en utmärkt lösning eftersom den öppnar ytor runt Slussen till annat. Samma argument hade Maria Hannäs (v). ”Bussterminalen i Katarinaberget frigör ytor på kajen”, sade hon. ”Jag är inte van att krama vänsterpartister men Vänsterpartiet har en klok inställning i den här frågan”, berömde Ulla Hamilton.

Men Maria Hannäs ville också gärna veta hur kostnaderna skulle fördelas mellan Stockholms skattebetalare och SL. Dock utan att få något annat svar från Ulla Hamilton än att kostnaderna för bussterminalen ska inrymmas i de åtta miljarder kronor som hela Slussens ombyggnad kostnadsberäknas till.

Miljöpartisten Daniel Helldén ...

Borgarrådet Daniel Helldén (mp) kritiserade beslutsunderlaget. Han ansåg inte att bussterminalen behövdes när tunnelbanan till Nacka kommer eftersom färre bussar då kommer att angöra Slussen. ”Ska man spränga bergrum om det inte behövs. Ska man inte ta pengarna till att bygga tunnelbana i stället”, frågade han retoriskt.

... och socialdemokraten Tomas Rudin kritiserade förgäves idén att bygga en bussterminal i Katarinaberget.

Borgarrådet Tomas Rudin (s) var inne på samma kritiska linje. Vi vet inte om bussterminalen behövs. Vi vet inte vad den kommer att kosta. Det har sagts nånstans mellan 1,5 och tre miljarder. Vi vet inte vem som ska betala. Vi vet inte om den klarar säkerheten. Vad händer om en buss börjar brinna inne i bergrummet. En av hundra bussar om året brinner.”

Ulla Hamilton blev upprörd när hon hörde Tomas Rudin.  ”Det är inte lämpligt att stå och skrämmas och säga att många bussar brinner i bussgaragen”, sade hon.

Tomas Rudin svarade: ”Det är ett faktum att en buss på hundra om året brinner. En bussterminal insprängd i Katarinaberget innebär stora säkerhetsproblem.  Dagens busterminal är fantastisk som omstigningspunkt bortsett från att den lider av eftersatt underhåll. Den är ostädad, skräpig och luktar urin. Jag har själv jobbat för ett renare Slussen. Rusta upp och städa den. Börja redan i morgon. Det är bara en trappa upp till tunnelbanan. Med en terminal i Katarinaberget blir det långa avstånd att byta från buss till tunnelbana, flera hundra meter jämfört med dagens situation. Restiderna blir för resenärerna blir längre. Det enda argument jag hört här i dag från Ulla Hamilton är att gångavstånden mellan pendeltågen och tunnelbanan vid centralen har längre avstånd, ett dåligt argument. ”

Ett femtiotal bussterminalmotståndare följde fullmäktigedebatten från åhörarläktaren.

Men varken Socialdemokraternas eller Miljöpartiets argument gjorde alltså intryck på majoriteten (alliansen+v) i Stockholms stadshus.