Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-12 09:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2012/11/13/forbifart-stockholm-borjar-byggas-om-ett-ar/

Epsteins STHLM

Förbifart Stockholm börjar byggas om ett år

Förbifart Stockholms projektchef Johan Brantmark (i mitten på bilden) ....

Bygget av jätteprojektet Förbifart Stockholm mellan Kungens kurva och Häggvik (21 kilometer varav 18,3 kilometer i tunnel) beräknas starta om ett år, i slutet av 2013, och pågå i runt tio år. Det berättade projektchefen Johan Brantmark vid ett så kallat fokusgruppmöte på Trafikverket med berörda och intresserade invånare på tisdagskvällen.

...  visar de sju arbetstunnlarna (en skyms av handen) som ska byggas i ett första skede samt de tre tillfälliga hamnarna som också ska anläggas.

Han sade att man räknar med att 90 procent av all trafik är lokal, från regionens södra till dess norra ända och tvärtom, och endast tio procent genomfartstrafik. Han räknade också med vägtullar på Essingeleden när Förbifarten tas i bruk.

Förbifart Stockholm från Häggvik till Kungens kurva. Illustration: Thomas Öhrling, Trafikverket

För en vecka sedan lämnades den omfattande arbetsplanen in för fastställelse (tar ungefär ett år). Nu i november kommer 13 detaljplaner att ställas ut i Stockholm, som beräknas komma upp till beslut i fullmäktige i maj nästa år. Miljödomar återstår också.

Tre torn för högspänningsledningar i närheten av Kungens kurva ska snart flyttas runt femtio meter, berättade delprojektledare Johan Stålhammar.

Men det betyder inte att ingenting händer i avvaktan på att planerna fastställs. Vid Kungens kurva ska inom kort tre Eiffeltornsliknande fackverkstorn för högspänningsledningar flyttas ett femtiotal meter för ett bereda plats för trafikplatsen, berättade delprojektledaren Johan Stålhammar.  Pågår gör också markundersökningar av olika slag, arkeologiska utgrävningar, bullerstudier, undersökningar av partikelhalterna som kommer att alstras i tunneln och deras hälsoeffekter. Mängder av förberedelser pågår således i avvaktan på alla slutliga tillstånd.

Delprojektledare Pia Andersson diskuterar Förbifarten med några deltagare i fokusgruppen.

Maria Halkiewicz, som sitter i Ekerös byggnadsnämnd för Folkpartiet, var kritisk till att inte den planerade avfarten på Lovön flyttas längre bort från världsarvet Drottningholm som hon menade kommer att påverkas negativt när Förbifarten blir klar. Om så blir får man diskutera att förbjuda tung trafik på Ekerövägen (261:an) och hänvisa den till Förbifarten, svarade delprojektledaren Pia Andersson.