Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 20:00 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2013/02/19/kritiker-i-landstingsfullmaktige-mot-nya-katarinagaraget/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Epsteins STHLM

Kritiker i landstingsfullmäktige mot nya Katarinagaraget

Curre Hansson (s) argumenterade i landstingets talarstol för en ny modern bussterminal vid Slussen i samma läge som i dag...

Curre Hansson (s) frågade trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m) varför alliansen väljer att driva linjen att en ny bussterminal vid Slussen ska sprängas in i Katarinaberget till höga kostnader och med längre bytestider för resenärerna som följd när den bästa platsen, som han menade, var att bygga en ny bussterminal på samma ställe som i dag, nu när galleriaplanerna är skrotade. Gallerian var från början tänkt att ligga ungefär där dagens bussterminal är belägen.

”Jag tycker det är tokigt att medvetet satsa 2-3 miljarder för att få en sämre kollektivtrafik. Jag har träffat många moderater som tycker detsamma”, sa Curre Hansson som också undrade vilka merkostnader planerna på det nya garaget innebär för landstinget och SL.

... landstingsrådet Christer G Wennerholm (m) argumenterade emot ...

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm svarade inte direkt på frågorna utan sade att han var oerhört stolt över att få vara med och göra Slussen modernare, effektivare och tillgängligare och att beslutet om Nya Slussen förhalats i så många år att ett beslut till sist blev oundvikligt.

När det gällde finansieringen pågår det förhandlingar. ”Men jag skulle inte bli förvånad om Stockholms stad som ansvarar för bygget också får stå för finansieringen av Nya Slussen”, sade han.

... men Hans Lindqvist (c) höll med Curre Hansson.

Centerpartiets vice gruppledare i landstinget Hans Lindqvist, som bor i Värmdö, var lika kritisk till det planerade bussgaraget i Katarinaberget som Curre Hansson. ”Varför betala 2-3 miljarder för att få 200-400 meter längre byten för kollektivtrafikresenärerna vid Slussen, för ett garage fyra meter under vattennivån med översvämningsrisk, stor brandrisk och bullerstörningar. Jag förespråkar att man undersöker alternativförslaget Slussen plan B som kan byggas utan att nuvarande detaljplan ändras”, sade han.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt