Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-24 00:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2013/02/28/stockholms-ohederliga-slogan/

Epsteins STHLM

Stockholms "ohederliga" slogan

Stockholms officiella slogan “Stockholm - The Capital of Scandinavia” som lanserades för snart tio år sedan handlar ju om ”branding”, varumärkning. Staden är en produkt som ska säljas ute i världen, locka turister, kongressbesökare, företag etc. Men varumärket klingar falskt. Stockholm är ju inte huvudstad i Skandinavien. Gamla slogans som ”Stockholm – Nordens Venedig” eller ”Stockholm – Staden på vattnet” lät inte lika vilseledande (skulle lätt kunna ha översatts till engelska).

Från "Nordens Venedig" till "the Capital of Scandinavia" ...

Det är inte bara jag som uppfattar ”Stockholm – the Capital of Scandinavia” som tomma ord. I en ny bok ”Att sälja en stad, Stockholms besöksnäring  1936-2011” (Stockholmia förlag 2013) av fil dr Karin Ågren beskrivs ingående olika aspekter på turistnäringens utveckling till besöksindustri i Stockholm. Varumärkningen av staden är bara en av många aspekter.

... stadens marknadsföring skildras utförligt i Karin Ågrens "Att sälja en stad" ...

Göran Långsved, f.d. VD för Stockholm Information Service, stadens turistorganisation innan Stockholms Visitors Board bildades, säger i en av bokens intervjuer: ”Det är klart, när det här ”Capital of Scandinavia" kom – då var det slut på samarbetet (med kollegorna i Köpenhamn). Det är precis som vi skulle ha komplex. De experter jag har träffat och personer som bor i Norge eller Danmark … Det tycker det är löjligt! Ett löjes skimmer över det hela att ha en sådan slogan”.

... som förr också kallades "Staden på vattnet".

I en artikel i norska Dagsavisen från mars 2006 kallades Stockholms varumärke för ohederligt. Jag håller med.