En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-06-10 16:32
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2013/03/20/ny-syn-pa-slussen-vill-grava-ned-t-banan-och-rensa-bort-betongen/
Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
- Följ dina intressen
- Nyhetsbrev
Ny syn på Slussen vill rensa platsen från betong ...
Ny syn på Slussen är ett förslag till nybyggnad av Slussen som hamnat lite skymundan i debatten. Det har presenterats tidigare men är nu ytterligare förfinat och ställs ut på Arkitekturgalleriet på Munkbron 3 i Gamla stan.
Det är de fem ”idealisterna” Svante Forsström, Kjell Forshed, Torsten Westman (1920-2012), Monica Andersson och Ulla Joneborg som är upphovsmakare.
... och bevara näset som det var innan klöverbladet byggdes på 1930-talet ...
-Bort med betongen, återskapa näset mellan Gamla stan och Södermalm och låt 1600-talsbebyggelsen på båda sidor möta varandra. Gräv också ned tunnelbanan under Söderström och öppna vattenspegeln, säger Ulla Joneborg när hon visar utställningen med nya illustrationer på väggarna.
... och gräva ned tunnelbanan mellan Slussen och Gamla stan och ersätta klöverbladet med en transparent stationsbyggnad.
Om Ny syn på Slussen genomförs så hamnar Stadsmuseet i plan med gatunivån och slipper ligga nedsänkt i en gryta som i dag. Dagens klöverblad ersätts av en rund glasad stationsbyggnad där alla trafikslag möts.
Illustration som visar angrepp på tunnelbanebron mellan Gamla stan och Slussen hämtad från en ett och ett halvt år gammal SL-utredning (TN 1109-192) där det heter att bron har "uppnått sin tekniska livslängd" och är "uttjänt".
Tunnelbanebron mellan Gamla stan och Slussen är i så dåligt att något måste göras. Det visade SL i en utredning (TN 1109-192) redan för ett och ett halvt år sedan.
Svante Forsström demonstrerar hur det nya tunnelbaneröret är tänkt att byggas femton meter under Söderströms vattenyta med början från Tegelbacken och fram till ihopkopplingen med det i dag befintliga vid Medborgarplatsen (så långt för lutningens skull). Under byggtiden löper trafiken parallellt på de gamla spåren för att efter hand successivt flytta över till de nybyggda spåren så att korta avbrott i trafiken behöver göras endast de två sista av de fem byggnadsåren.
Han understryker också att man med nedgrävningen slipper den påtagliga risken för översvämning i T-banan. Idén är att den nya stationen ska ligga mellan Slussen och Gamla stan med uppgångar på båda ställena. Endast uppgången Hökens gata försvinner.
Vy mot Gamla stan.
Utsikt från Sjöbergsplan västerut enligt stadens officiella förslag med den föreslagna cykelbanan närmast ...
... och samma utsikt enligt Ny syn på Slussen med tunnelbanan nedgrävd under Söderström. Samtliga modellbilder: kafpauzo
Ulla Joneborg påpekar att Ny syn på Slussen också återskapar de skönhetsvärden på platsen som fanns innan klöverbladet i betong byggdes på 1930-talet. Ny syn på Slussens förslag blir ungefär lika dyrt som stadens officiella förslag Nya Slussen.