En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-01-31 13:40
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2013/05/08/ws-hundraarsjubileum/
W:s hundraårsjubileum
Få ut mer av DN som inloggad
Du vet väl att du kan skapa ett gratiskonto på DN? Som inloggad kan du ta del av flera smarta funktioner.
Det ursprungliga skorstensmärket …
… finns fortfarande efter 100 år kvar på Storskär som tuffade ut från Strömkajen på sommarens premiärtur …
W:et, Waxholmsbolagets skorstensmärke, fyller 100 år i år. Det firades i all enkelhet på onsdagen med tal, fika och specialdesignade små bakverk i Waxholmsbolagets nya modernistiska väntkur på Strömkajen samtidigt som Storskär med tre genomträngande tjut i ångvisslan backade ut på sommarsäsongens premiärtur för de gamla ångbåtarna, Storskär som har sitt W på skorstenen i den ursprungliga utformning som marinmålaren Jacob Hägg skapade det 1913.
… samtidigt som 100-årsjubileet i all enkelhet firades med specialdesignade små bakverk …
… och Anders Djerf (i ljus skjorta) tackades av Waxholmsbolagets vd Anders Lindström för att han uppmärksammat skorstensmärkets 100-åriga tillvaro.
Det var NK:s grundare Josef Sachs, som satt i Waxholmsbolagets styrelse i början av förra seklet, som tog initiativet till skorstensmärket. I sina memoarer skriver han: ”Det hade i åratal retat mig, att man lät skorstenarna behålla sin trista svarta färg istället för att utnyttja dem till något slags goodwill-skapande reklam. Jag föreslog därför i styrelsen att vi skulle låta några konstnärer komma med förslag till skorstensmärke”. Och det blev alltså Jacob Häggs förslag som förverkligades. Och det var Anders Djerf som uppmärksammade det faktum att detta skedde för 100 år sedan.