Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-22 18:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2013/08/23/ledande-miljopartist-i-nacka-polisanmaler-stockholms-stad-for-bussgaraget-i-katarinaberget/

Epsteins STHLM

Ledande miljöpartist i Nacka polisanmäler Stockholms stad för bussgaraget i Katarinaberget

 

 

De tre bilderna är från bussbranden i Helsingborg ...

Nackas ledande miljöpartist, språkröret och kommunstyrelseledamoten Sidney Holm har polisanmält Stockholms stad för allmänfarlig vårdslöshet. Anledningen är beslutet att bygga en bussterminal inne i Katarinaberget vid Slussen för Nacka-Värmdöbussarna. Sidney Holm menar att det innebär ”ett oaktsamt agerande som medför stor risk för en okontrollerad brand vilken skulle framkalla fara för annans liv eller hälsa”. Han skriver i sin anmälan:

”Förra året blev nästan var sjunde buss underkänd vid Bilprovningen för att det fanns brister i brandsäkerheten. Varje år i Sverige brinner det i mer än var hundrade buss. Förloppet med en s.k. jetflamma vid brand i en biogasbuss sprids lätt från buss till buss om dessa står parkerade bredvid varandra. Slussens nya bussterminal planeras i ett slutet bergrum med endast en in/utfart som ska rymma 48 bussar uppställda sida vid sida. Miljöpartiet i Nacka har tagit del av ett stort material och samtalat med sakkunniga men kan inte se att användandet av biogasbussar i den nya bussterminalen utretts ur en säkerhetsaspekt. Regeringen har ett övergripande mål om en fossiloberoende transportsektor år 2030 och SL planerar att stadigt utöka andelen bussar med biogas/förnybara drivmedel i Stockholm.”

 

... den 14 februari 2012.

Bilderna är tagna ur Statens haverikommissions rapport.

I februari förra året krockade två biogasbussar i Helsingborg i låg fart och blev snabbt övertända.

 

”Jag känner en stor oro över de konsekvenser en liknande olycka skulle kunna få i den nya bussterminalen i Slussen – ett slutet bergsrum med endast en in/utfart som ska rymma 48 bussar. I den nya terminalen ska bussarna dessutom backa ut från hållplatserna, vilket sannolikt ökar risken för krockolyckor. Bussarna står även på ett sådant sätt att bakdörrarna är blockerade av bussen bredvid, vilket skulle försvåra vid en evakuering”, skriver Sidney Holm.