Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-20 21:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2014/03/17/4an-blir-snabbare/

Epsteins STHLM

4:an blir snabbare

Fotografering av Ulla Hamilton och Christer G Wennerholm innan pressturen ...

4:an är stans populäraste busslinje (60 000 passagerare varje dygn, dubbelt så många som 1:an). Men den har blivit långsammare med åren. Runt en timme brukar det ta mellan ändhållplatserna Radiohuset och Gullmarsplan. Nu ska den snabbas upp, med tio procent, är det tänkt.

... med "nya 4:an" startade mellan Radiohuset och Odenplan.  Här har den nått fram till Odenplan med Ulla Hamilton kastande en blick ut genom fönstret på den snöfyllda refugen.

På måndagen startade ett s.k. pilotprojekt (som ska pågå i två månader till att börja med) för att se om det lyckas.

Hur ska bussen bli snabbare? Nya kollektivkörfält har anlagts på Valhallavägen, Sankt Eriksgatan och Ringvägen, fyra hållplatser har dragits in: Banérgatan, Stadion, Ansgariegatan och Wollmar Yxkullsgatan, stoppförbud införts på Odengatan mellan Sveavägen och Valhallvägen, nya cykelfälts anlagts och trafiksignalerna har programmerats om.

Dessutom kommer parkeringsövervakningen att intensifieras. Risken för felparkerande bilister att få p-böter ökar längs 4:ans linje. Det blir också möjligt att stiga på bussen genom bakdörrarna under dagtid. Trafikvärdar kollar 50-kortet (eller vad det kallas nuförtiden) precis som på Djurgårdslinjen.

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m) och trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m) åkte med på en presstur mellan Radiohuset och Odenplan under pilotprojektets första morgon och tryckte på att ”regulariteten” skulle bli bättre, dvs.  mer sällan ska tre bussar rulla in på hållplatsen samtidigt. Hoppas det funkar.