Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-26 03:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2014/06/11/fotografen-sebastiao-salgados-budskap-det-ar-sent-pa-jorden/

Epsteins STHLM

Fotografen Sebastião Salgados budskap: Det är sent på jorden

Fotografen Sebastião Salgado på Fotografiska.

Sebastião Salgado, den brasilianske ekonomen som blev fotograf för fyrtio år sedan, en av vår tids stora dokumentärskildrare, gästar Stockholm och Fotografiska med sin magnifika utställning Genesis, en av fem upplagor som turnerar världen runt.

Den väldiga Galápagossköldpaddans blick möter fotografens.

I storslagna bilder av människor, djur och natur, ger Sebastião Salgado i Genesis, en slags kärleksskildring till den ännu av den moderna civilisationen opåverkade ”Skapelsen”. Många av bilderna är magiska som porträttet på jättesköldpaddan på Galápagos som liksom tittar fotografen i ögonen eller bilden på en frustande säl i vars öga återfinns fotografens spegelbild.

Bilden närmast är från ett boskapsläger i Sydsudan.

Ändå kanske inte Genesis, som Sebasião Salgado jobbat med i åtta är mellan 2004 och 2011, gör samma direkt starka intryck på betraktaren som hans tidigare projekt, exempelvis Workers eller Migrations, där han med passionerad inlevelse i skakande bilder skildrat människor i olika delar av världen, ofta människor tvingade på flykt, fördrivna från sina hem och föräldralösa barn utan hem och hopp om framtiden.

Sanddyner i Algeriet.

De ständiga mötena med det outsägliga lidandet på många ställen i världen, som exempelvis i Rwanda efter folkmordet 1994 tog så hårt på Sebastião Salgados psykiska hälsa att hans läkare i början av 2000-talet sa att han måste sluta med den typen av dokumentation, vilket ledde fram till idén med Genesis, att dokumentera den ursprungliga, jungfruliga delen av vår jord som riskerar att gå förlorad om den inte skyddas.

På pressvisningen berättade han också att han tillsammans med sin hustru Lélia Wanick Salgado, som curerat utställningen, skapat ett institut som börjat återplantera regnskog i hemlandet Brasilien. I hans ungdom upptog regnskogen en yta motsvarande tre Sverige. Nu är nittiotre procent av den regnskogen avverkad. Så även om inte de 265 bilderna på utställningen gör samma omedelbara intryck som hans tidigare reportage så gör budskapet det. Det är sent på jorden.