Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-17 17:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2014/11/10/forbifarten-i-fokus/

Epsteins STHLM

Förbifarten i fokus

Anna König Jerlmyr.

Den borgerliga minoriteten i Stadshuset ställde kritiska frågor om bland annat det stora vägprojektet Förbifart Stockholm (21 kilometer, större delen i tunnel, mellan Kungens Kurva och Häggvik) som tillfälligt (?) stoppats, när kommunfullmäktige sammanträdde i Stadshuset på måndagskvällen.

Karin Wanngård.

Nya oppositionsledaren i Stockholms stadshus Anna König Jerlmyr (m) ansåg att det var slöseri med skattepengar att frysa det stora vägbygget till den 1 maj nästa år under de förhandlingar med staten och landstinget som kommunen ska ha om finansieringen. ”Det handlar om miljardbelopp som går förlorade i onödiga kostnader”, sade hon.

Joakim Larsson konfererar med Sten Nordin.

Nya finansborgarrådet Karin Wanngård (s) valde att inte diskutera kostnadsfrågan och sade istället att den nya majoritetens ambition var att följa folkomröstningsresultatet (från 2006) om trängselskatterna som hon tolkade som att stockholmarna när de röstade ja ansåg att trängselskatterna också ska gå till kollektivtrafiken vilket inte sker i dag. ”Det är viktigt att följa folkomröstningsresultatet” och vidare: ”vi vill ha hälften av trängselskatterna till kollektivtrafiken”. sade hon samtidigt som underströk att Förbifarten ska byggas.

Daniel Helldén.

Samtidigt påpekade oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (m) att Stefan Löfven sagt att det inte blir några statliga pengar till Förbifarten. Samma besked har kommit från landstinget. Han undrade vad det då fanns att förhandla och vände sig till trafikborgarrådet Daniel Helldén (mp). ”Regeringen har gett staden möjlighet att förhandla om trängselskattepengarna. Då ska vi också göra det också”, kan man kort sammanfatta svaret från trafikborgarrådet