Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-09 23:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2015/01/29/en-jattespindels-fodelse-pa-12-timmar-vid-moderna-museet/

Epsteins STHLM

En jättespindels födelse på 12 timmar vid Moderna Museet

De nio meter långa spindelbenen utlagda framför Moderna Museet. Två av benen monteras ihop med kroppen och ...

... lyfts högt upp i luften ...

... varpå övriga ben monteras fast ...

... ett efter ett ...

... med förunderlig precision ...

... medan skymningen sänker sig (arbetsledaren Steve Magro längst fram i liftkorgen) ...

... och slutligen färdigmonterad, Louise Bourgeois jättespindel Maman, lyfts hon på plats och förankras i marken.

Åtta stycken nio meter långa spindelben och en väldig spindelkropp i metall låg prydligt utlagda på planen utanför Moderna Museet när jag passerade vid två-tiden på eftermiddagen. Jobbarna hade tagit lunch. De hade jobbat sen klockan sex i gryningen. Nu hade de rast.

Men hur ska de få ihop den här väldiga spindeln tänkte jag. När de återvände från rasten började de montera ihop två av spindelbenen i spindelkroppen som försågs med kraftiga stroppar och lyftes upp i luften med hjälp av en väldig lyftkran för att sedan under amerikanerna Steve Magros och Arthur Rizzos ledning och med hjälp av en annan lyftkran få de övriga sex spindelbenen monterade och fastskruvade i sig nio meter över marken.

När hela arbetet var klart efter cirka 12 timmar lyftes hela spindeln på plats och förankrades i marken utanför Moderna museets igång. Imponerande precisionsjobb, men så har Steve Magro monterat ihop konstnären Louise Bourgeois (1911-2010) megaspindel ett femtiotal gånger och Arthur Rizzo ett tiotal gånger.

Den 14 februari är det vernissage på Louise Bourgeois utställning ”I Have Been to Hell and Back” på Moderna Museet. Jättespindeln Maman (mamma på franska) från 1999 är tillägnad hennes mor som dog när Louise Bourgeois var ung. ”Spindeln är en hyllning till min mamma. Hon var min bästa vän. Precis som spindeln var min mamma väverska. Mina föräldrar hade en verkstad som reparerade gamla gobelänger. Min mor var föreståndare för verkstaden. Liksom spindlar var min mor väldigt smart. Spindlar är vänliga varelser som äter myggor. Vi vet att myggor sprider sjukdomar och därför oönskade. Så spindlar är hjälpsamma precis som min mor”, förklarade en gång Louise Bourgeois.