Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-17 20:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2015/09/03/som-det-ser-ut-nu-ar-stockholm-en-askkopp-dags-for-en-ny-kampanj/

EPSTEINS STOCKHOLM

Som det ser ut nu är Stockholm en askkopp - Dags för en ny kampanj?

Jag upptäckte en angelägen kampanj på en affisch i ett fönster på Krukmakargatan ...

... synd bara att den är sju år gammal ...

... den skulle kännas lika angelägen idag ...

... eftersom den vad jag förstår ...

... inte gav något resultat, åtminstone inte något bestående.

Bakom ett dammigt fönster i ett hus på Krukmakargatan fick jag syn på en affisch med uppmaning till rökarna att inte fimpa på gatan ”Stockholm är ingen askkopp”. En kampanj för en renare stad från Stockholms stad. Så bra, tänkte jag. Det behövs verkligen.

När jag kom hem och skulle gå in på nätet för att få veta mer om kampanjen så upptäckte jag att affischen måste var sju år gammal. Kampanjen mot fimpnedskräpningen pågick 2008 och leddes av dåvarande moderata borgarrådet Mikael Söderlund.

-Det vanligaste skräpet i staden är fimpen. Den förfular trottoarer, torg och parker och den är väldigt svår att plocka upp. I och med den här kampanjen hoppas jag att Stockholm kan bli ännu vackrare och att fimparna blir en mindre vanlig syn på våra gator och torg, sade han då.

Jag tror Mikael Söderlunds förhoppningar kom på skam. En runda runt kvarteret med kameran visar att det fortfarande ligger mängder av fimpar på gatorna och då är ändå de flesta bortstädade. Kanske dags för en ny kampanj om det nu kan få rökarna att ändra vanor och inse att Stockholm inte är någon askkopp. Som det ser ut nu är Stockholm en askkopp.