Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 03:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2015/09/20/stockholmstraktens-mest-okanda-museum-firar-10-arsjubileum/

Epsteins STHLM

Stockholmstraktens mest okända museum firar 10-årsjubileum

Konstnären Kent Andersson visade hur litografi (stentryck) fungerar ...

... och  Litografiska museets stolthet stoppcylinderpressen Johanna demonstrerades ...

... under Litografiska museets tioårsfirande på söndagen ...

... "det kanske minst kända av Storstockholms museer" enligt Birgitta Modigh, ordförande i Litografklubbens Arkiv som skapat museet och driver det på Sundby gård i Huddinge ...

... och även förre ordföranden Claes Nisell och Ture Mattsson (till vänster), som ägnat fem år att få Johanna i funktionsdugligt skick, talade och berättade historien om museets tillkomst ...

... och söndagens museibesökare kunde avnjuta kaffe och jubileumstårta i gröngräset utanför museibyggnaden.

Den intensiva doften av tryckfärg blandades med de svängiga tonerna av Duke Ellingtonlåtar spelade av bandet Rörstrandsgatan 3, dagen till ära omdöpt till Jubileumsorkestern, i Litografiska museet, stockholmstraktens kanske mest okända museum, när ett hundratal besökare firade museets tioårsjubileum på söndagen med att lyssna på tal, beskåda de gamla tryckpressarna från 1800-talet i arbete och genom att i septembersolen njuta av kaffe och tårta i gröngräset utanför den vackert belägna museibyggnaden vid Sundby gård i Huddinge.

Museet som drivs av Litografklubbens Arkiv (fram till 1994 Litografklubben) skulle egentligen legat på Skansen men planerna gick i stöpet 2003. Då dök Huddinge kommun och de kommunala bostadsbolaget Huge upp som en räddande ängel och erbjöd plats för museet i en gammal motionsgård som dock kom att till större delen rivas varpå den återstående delen byggdes i hop till en en helt ny museibyggnad.

Något museum hade det nog inte blivit om inte museets stolthet den sju ton tunga och nästan fem meter långa så kallade stoppcylinderpressen, unik i sitt slag, döpt till Johanna, hade funnits i samlingarna. Johanna byggdes i Tyskland 1897 och skrotades redan 1932 av SLT (Sveriges Litografiska Tryckerier)(senare Esselte) i Linköping. Men ett par tryckare i staden köpte ”skrothögen” och lyckades mot alla odds montera i hop den, startade Litotryck och använde den fram till 1967 till tryckning av guldbronserat tårtpapper.

Nu skulle Johanna åter skrotas men köptes av Nacka Stentryckeri som använde Johanna till konsttryck. Efter att ha stått i Konstnärernas kollektivverkstad i Nacka och ägts av Huddinge konstnärsklubb vilade skrotningshotet åter över Johanna när Litografklubbens Arkiv tog över henne i bedrövligt skick 1996.

Ture Mattsson, en av entusiasterna som lagt ner fem års jobb på att få Johanna i ”nyskick” var en av talarna på jubileet som berättade om Johannas mångskiftande öden och Litografiska museets historia. De båda övriga var Litografklubbens Arkivs förre ordförande Claes Nisell och dess nuvarande ordförande Birgitta Modigh.

Litografiska Museet är ett arbetslivsmuseum vilket innebär att det nyttjas praktiskt av konstnärer och andra och är öppet för allmänheten på söndagar och onsdagar kl 11-15. Det är synnerligen väl värt ett besök för dem som är intresserad av hantverk och kulturhistoria och dessutom finns ett jordbruksmuseum och en gammal handelsbod och ett gammalt torp att besöka på bara ett stenkasts avstånd.