Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-08-06 00:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2016/01/18/kolingsborg-ar-rivet-men-lite-av-callenbergs-malningar-raddades/

EPSTEINS STOCKHOLM

Kolingsborg är rivet men lite av Callenbergs målningar räddades

Jan Ohlin (till vänster) och Jan af Geijerstam (till höger) i Callenberggruppen tillsammans med Anders Björklund (i mitten) tidigare chef för Sjöhistoriska undersöker delarna av Ingemar Callenbergs muralmålningar som rivningsfirman Destroy räddat vid rivningen av Kolingsborg ...

... detalj ur föregående.

Det rör sig om två utsågade betongblock som för tillfället förvaras i rivningsfirmans verkstad i Länna.

Det är delar ur denna målning som delarna sågats ur. En tredje del är också utsågad för Stadsmuseets räkning. Den föreställer hamnarbetaren till vänster.

Jan Ohlin fotograferar de två utsågade blocken ur Callenbergmålningen.

Kampen för att rädda Ingemar Callenbergs magnifika muralmålningar i Kolingsborg med hamnarbetarmotiv misslyckades. Staden ville inte ens försöka.

Men några mindre delar av arbetarkonsten har ändå räddats för eftervärlden tack vare intensiv övertalning av intresserade i Callenberggruppen.

Jan Ohlin har tjatat på Stadsmuseet som till sist gav med sig och lät rivningsfirman Destroy såga ut en ca 1 x 1 meter stor bit ur en av målningarna och Ami Larsson som jobbat för Callenbergruppen har övertalat rivningsfirman att såga ut ytterligare ett par biter till ur samma målning.

De två senare ligger nu i rivningsfirmans verkstad ute i Länna. Var de i framtiden ska hamna är i dagsläget inte bestämt.

En delegation intresserade som var ute i Länna och tittade på de bastanta betongbitarna (just den här målningen satt på en bärande vägg) diskuterade olika alternativ.

Kanske kan Sjöhistoriska museet vara intresserade? Stockholms hamn och Hamnarbetarförbundet ska också kontaktas. Någon institution måste ta ansvar. Allt annat vore skandal.