Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-24 10:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2016/02/05/riv-inte-gasverkets-gamla-marketenteri-flytta-det-i-stallet/

Epsteins STHLM

Riv inte Gasverkets gamla marketenteri! - Flytta det i stället!

Det äldsta marketenteriet (från 1918) på Gasverksområdet i Värtan planeras att rivas för den nya skolan som ska byggas ...

... men varför inte istället rädda den dokumenterat kulturhistoriskt värdefulla byggnaden (Gasverksvägen i förgrunden och till vänster skymtar Ferdinand Bobergs två gasklockor)  ...

... genom att flytta den till närbelägen lämplig plats som skedde med stallchefens gula villa (bilden) ...

... på Musikhögskolans nybyggnadsområde vid Valhallavägen för tre somrar sedan.

Gasverkets äldsta marketenteri (matsal för arbetarna i den vinkelställda lågdelen - sammanbyggd med köket och bostadshuset) ska rivas. Det står i vägen för den kommande nya skolan. Men varför inte flytta huset till en närbelägen plats i stället som man gjorde med ett liknande hus, Stallchefens gula villa, på Nya Musikhögskolans tomt vid Valhallavägen/Lidingövägen för tre somrar sedan.

Sedan ett par veckor har detaljplanen för Västra gasverket (vilken också bland annat omfattar Bobergs två tegelklockor) vunnit laga kraft så att  byggandet kan sätta igång, bland annat av den nya skolan, som ska byggas på platsen för det gamla grönklassade marketenteriet från 1918 som både Stadsmuseet och Skönhetsrådet vill spara eftersom det har ett kulturhistoriskt värde för gasverksområdet som helhet såsom varande den enda byggnaden i sitt slag.

I Nyréns antikvariska förundersökning ”Gasverket i Värtan” från 2010 heter det bland annat om gamla marketenteriet:

Byggnaden bär på dokument- och upplevelsevärden. Den är ett välbevarat arkitektur-, byggnads-, social- och samhällshistoriskt dokument. Byggnaden berättar genom sin exteriöra utformning och byggnadsmaterial på ett pedagogiskt vis om byggnadens till produktionen understödjande verksamheter - kök, matsal och bostadsrum.”

Exteriört är byggnaden formgiven som en villai den vid denna tid rådande nationalromantiska stilen. Genom att vara byggd av trä, och därmed mer intim, representerar den en byggnadstyp som kontrasterar mot den enhetliga tegelarkitekturen.

Funktionen som marketenteri upphörde 1936 då det inte längre räckte med en matsal för hundra personer och husen kontoriserades samtidigt som ett nytt marketetenteri byggdes. Och 1947 byggdes en något vanprydande tillbyggnad till det gamla marketenteriet som med fördel kan rivas om det övriga huset flyttas en bit. Det är bara att sätt igång och planera in det i den intilliggande detaljplanen som snart kommer upp på bordet.