Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-20 10:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2016/02/24/alderdomlig-fotograferingsteknik-borjar-ater-tas-i-bruk-mer-och-mer/

Epsteins STHLM

Ålderdomlig fotograferingsteknik börjar åter tas i bruk mer och mer

Våtplåtsfotografen Eva Karlsson preparerar plåten ...

... som exponeras i tretton sekunder, fotolegendaren Anders Engman sitter modell, ...

... och bilden växer fram i fotoskålen inför de intresserade åskådarnas ögon på Centrum för för fotografi (CFF) ...

... och Anders Engmans ansikte blir mer och mer synligt på plåten ...

... och Eva Karlsson förklarar för de intresserade varför hon fotograferar på 1800-talsvis och hur den gamla våtplåtsmetoden upplever en revival i vår tid.

I fotografins barndom avlöste den ena tekniken den andra. 1851 var det dags för den så kallade våtplåtstekniken, så kallad eftersom plåt- eller glasnegativet endast kunde exponeras och framkallas medan det var vått, dvs. måste prepareras, exponeras och framkallas inom loppat av högst femton minuter. Långa exponeringstider krävdes och ett portabelt mörkrum om man skulle fotografera utomhus. Berömda är de hästdragna fotovagnarna med portabla mörkrum som användes exempelvis under det amerikanska inbördeskriget 1861-65

I dag, drygt hundrafemtio år senare, när en telefon och en kamera är samma sak och ingen framkallning behövs och exponeringstiden är kort och alla människor ständigt fotograferar och skickar bilder härs och tvärs över klotet till varandra på hundradelen av en sekund är det väl ingen som kommer på tanken att fotografera med den ålderdomliga och tidskrävande våtplåtstekniken kanske någon tror. Fel förstås. Och intresset för den gamla tekniken är stort och i ökande.

Runt hundra personer hade samlats på CFF (Centrum för fotografi) på Tjärhovsgatan på onsdagskvällen för att se och höra våtplåtsfotografen Eva Karlsson demonstrera metoden. Först preparerade hon plåten med den ljuskänsliga trögflytande vätskan i sitt portabla tältliknande mörkrum och sedan satte hon in kassetten i sin storformatskamera och exponerade i tretton sekunder medan den legendariska pressfotografen Anders Engman,som satt modell, försökte sitta så still han kunde för att bilden skulle bli så skarp som möjligt,

Därefter fick åskådarna tillfälle att följa framkallningsprocessen och se hur Anders Engmans sympatiska ansikte successivt växte fram på plåten i fotoskålen, inte helt skarpt, men magiskt på något sätt.