Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 21:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2016/05/24/ingen-vill-egentligen-ha-nya-slussen-inte-ens-politikerna-sjalva/

Epsteins STHLM

"Ingen vill egentligen ha Nya Slussen, inte ens politikerna själva"

Rätta artikel

Slussen och demokratin diskuterades ...

... på måndagskvällen inför en fullsatt Z-sal i ABF-huset ...

... av bland andra Ola Andersson, Olle Wästberg ...

... Inga-Britt Ahlenius ...

... och Richard Murray.

Riksintresset Slussen är på väg att försvinna. Om en dryg månad börjar rivningarna på allvar. Det som kommer att byggas istället, Nya Slussen, är det kanske ingen som vill ha egentligen. Inte ens de ansvariga politikerna.

Vid en paneldebatt arrangerad av Föreningen Bevara Slussen i samarbete med ABF om Slussen och demokratin inför en stor publik i Z-salen i ABF-huset på måndagskvällen hördes idel kritisksa röster. Arkitekten och debattören Ola Andersson läste upp tre gamla citat från tre olika personer:

1. ”Västerlånggatan och Stora Nygatan tappar kontakten med Södermalm när trafiken leds mot Skeppsbron. Jag ogillar också den planerade nybebyggelsen i förslaget” ”… jag är också väldigt skeptisk till att bygga hus på Slussen. Man bygger bort vyn, öppenheten. Den öppna platsen ska man vara rädd om.”

2. ”- Jag tycker att det nya Slussenförslaget är undermåligt. Jag skulle vilja se ett Slussen som är mer funktionellt, vackrare och hållbart över tid. - Ska vi leda in så mycket trafik i Gamla stan. Jag har en vision om ett bilfritt Gamla stan”.

3. ”Slussenprojejktet framstår som ett haveri. Ingen vet vad det kommer att kosta och det saknas en helhetslösning. Den lagakraftvunna detaljplanen har stora brister både avseende gestaltning och kommunikationslösningar”.

Citaten är från tre ledande kommunalpolitiker i Stockholm. Det första, från det då blivande finansborgarrådet Sten Nordin (m) 2004, det andra från det då blivande finansborgarrådet Karin Wanngård (s) 2011 och det tredje från en ledande politiker i den mäktiga exploateringsnämnden Maria Östberg Svanelind (s) 2014.

Dessa citat visar att stadens främsta politiker egentligen inte vill ha Nya Slussen, menade Ola Andersson och sade att problemet i Stockholm är att politikerna inte har styrt tjänstemännen på förvaltningarna. Tjänstemännen har fått driva sin egen linje som sedan blivit självgående.

Nationalekonomen Richard Murray kritiserade bristen på dialog mellan staden och medborgarna och även den s.k. kommunikationsplanen som innebar att alla tjänstemän som jobbade med Slussen blev tillsagda att bara uttala sig positivt om projektet. ”På så vis upphävdes tjänstemännens ansvar. De skulle vara ja-sägare”.

Demokratiutredaren Olle Wästberg kritierade Nya Slussen i sak: ”T-korsningen med rödljus, klaffbron som ska öppnas för cyklister och gående, tunneln med säkerhetsrisker över Stadsgården, den ökade trafiken på Strömbron som blir en konsekvens av Skeppsbrons breddning, etc” Han underkände också stadens information till medborgarna och menade att den mer haft karaktären av att ”sprida propaganda i stället för kunskap”.

Förra direktören för Riksrevisionsverket Inga-Britt Ahlenius beskrev det komplicerade regelverket i den statliga organisationen som effektivt balanserar den politiska makten och påtalade att motsvarande regelverk saknas i den kommunala organisationen. ”Det behövs en ny kommunallag”, sade hon och räknade också upp flera stora byggprojekt i Stockholm förutom Slussen som hon menade var misslyckade och alltför lättvindigt slunkit igenom i den kommunala beslutsordningen som till exempel Waterfront mitt emot Stadshuset, det nya just färdigbyggda hotellet på Vasagatan mittemot Centralen, det tilltänkta Applevaruhuset i Kungsträdgården och det planerade Nobelcentret på Blasieholmen.

Kanske dags för en ny almstrid?