Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 09:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2016/07/19/forbifarten-och-konsten/

Epsteins STHLM

Förbifarten och konsten

Efter tio års planerande ...

... har arbetet ...

... på Förbifart Stockholm kommit i gång på allvar. Bilderna är tagna i närheten av Kungens Kurva.

Nu är det också klart vilka konstnärer som fått uppdraget att smycka ut fem av de underjordiska trafikplatserna. Här är Bigert & Bergströms "Serpentinvind" som ska smycka ut Kungens Kurvas södergående trafikplats.

Ebba Bohlins "Kuliss" (Lovös norrgående trafikplats) ...

... och hennes "Utopi" (Vinstas norrgående trafikplats).

Backa Carin Ivarsdotters "Det tuktade landskapet" (Lovös södergående trafikplats) ...

... och hennes "Folkhemmet" (Vinstas södergående trafikplats).

För tio år sedan (2006) började planeringen av den omdiskuterade Förbifart Stockholm, en 21 kilometer lång trafikled från Kungens Kurva till Häggvik, varav 16,5 kilometer i tunnel. Om tio år (2026) planeras den vara klar. Nu (2016) har arbetena kommit i gång på allvar med utsprängningar av arbetstunnlar och andra arbeten längs hela sträckan.

Nyligen blev det också klart vilka konstnärer som vann tävlingen om att smycka ut fem de underjordiska trafikplatserna i Förbifarten. De är Backa Carin Ivarsdotter (två trafikplatser), Ebba Bohlin (två trafikplatser) och konstnärsduon Bigert & Bergström (en trafikplats).