Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-22 08:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2016/10/13/nacka-arets-cykelkommun/

Epsteins STHLM

Nacka årets cykelkommun

Stockholm och Sollentuna var också nominerade till priset Årets cykelprestation 2015 ...

... men det var Nacka kommun som fick motta priset. Här det Nackas kommunalråd Gunilla Grudevall-Steen ...

... som tar emot priset av cykellandstingsrådet Gustav Hemming vid träffen i landstingshuset när Regionala cykelkansliet presenterade cykelbokslutet 2015 på torsdagen ...

... och Kristofer Rogers på Nackas cykelkansli berättade om kommunens cykelplan ...

... för ett femtiotal personer, engagerade kommunalpolitiker och andra intresserade som i främre raden från vänster: cykelkrönikören Krister Isaksson, Ida Stjärnström på landstingets trafikförvaltning och Frida Saarinen från Sweco som sammanställt cykelbokslutet 2015.

Nacka kommun är årets cykelkommun i länet och fick följaktligen det nyinstiftade priset Årets cykelprestation 2015 när det Regionala cykelkansliet (landstinget, länststyrelsen, trafikverket) presenterade det så kallade cykelbokslutet 2015 i landstingshuset på torsdagen.

Nacka är bra på att bygga cykelbanor (senast 2 km på Saltsjöbadsleden och 1,3 km på Ältabergsvägen), uppmuntrar vintercykling (fyrtio Nackabor som anmält sig som vintercyklare får gratis dubbdäck), kommunalanställda har rätt till förmånscykel (förmånsvärdet dras av på bruttolönen), har en särskild cykeldag et cetera.

Regionala cykelkansliet har tillkommit för att samordna kommunernas olika insater för att öka cyklandet i länet, som exempelvis att bygga säkra cykelbanor och verka för att den Regionala cykelplanens mål uppnås.

Målet är att 20 procent av alla resor i länet görs med cykel 2030. I dag görs 7 procent av alla resor med cykel.

Andra mål är att dubblera utbyggnadstakten av säkra cykelbanor i länet, att antalet cykelolyckor minskar, att hjälmanvändningen ökar, med mera.