Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-17 02:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2017/01/28/tre-kvinnliga-pionjarfotografer-visas-pa-en-magnifik-utstallning/

Epsteins STHLM

Tre kvinnliga pionjärfotografer visas på en magnifik utställning

Det skulle kunnat vara jag (men är det inte) !!!  I en sådan här toppluva, röd med tofs, skärp i byxorna och stickad tröja tyckte jag att jag var tuff med en cigarrett (Robin Hood) i munnen, 13 år gammal, smygrökande med kompisen någon gång i mitten femtiotalet. Fotografen Ellen Dahlberg har fångat tidsstämningen perfekt.

Ellen Dahlberg (bilden) är en av tre kvinnliga fotopionjärer som ställs ut på Marabouparkens konsthall i Sundbyberg.

Hon har fångat stämningen perfekt i det gryende folkhemmet på fyrtiotalet och femtiotalet ...

... i bilder som publicerades i olika tidningar och med en problematik som är lika aktuell  idag som då ...

... med inlevelse och osviklig formkänsla.

Alma Haag (som egentligen var anställd på DN:s klichéanstalt från 1907) kan nog med skäl betraktas som Sveriges första kvinnliga pressfotograf. Åtminstone en av bilderna på DN:s förstasida den 20 maj 1912 är tagen av henne ...

... nämligen den längst ned till vänster på sidan.

Alma Haag iklädd arbetsrock nedkletad med trycksvärta från hennes ordinarie arbete på DN:s klichéanstalt i Klara ...

... varifrån hon då och då fick rycka in som pressfotograf (långt innan någon ordinarie var anställd) och som här fotografera den engelske kungen Edvard VII:s statsbesök i Stockholm ...

... som tedde sig på detta sätt i tryck den 28 april 1908.

Här ett collage av porträtt på kända personer ...

... av den tredje kvinnliga pressfotopionjären Ragnhild Haarstad som anställdes som första kvinna i yrket på Svenska Dagbladet 1960, här på språng på Stadion efter diskuskastarbjässen Ricky Bruch. Hon har lämnat DN:s Sören Johansson precis bakom sig.

Ragnhild Haarstad mötte mycket motstånd  i början av karriären. En som misstrodde henne, men ändrade uppfattning efter att sett hennes porträttbilder, var författaren Ivar Lo-Johansson vilket framgår av det brev han skickade till henne (klicka på bilden och läs!) efter att han sett hennes bilder.

Det är en magnifik utställning ...

... som de båda curatorerna Bettina Pehrsson och Arianna Bommarco presenterar. Vernissagen är i dag lördag.

Svårt att kort sammanfatta en så magnifik utställning som den som har vernissage i dag lördag på Marabouparkens konsthall i Sundbyberg ”Upphovsmannen är en kvinna”. Den handlar om tre svenska kvinnliga pressfotografer som alla tre har gjort pionjärinsatser: Alma Haag (1882-1979), Ellen Dahlberg (f.1921) och Ragnhild Haarstad (f. 1935). Alla tre representeras med ett rikligt urval bilder förtjänstfullt nog också satta i sitt sammanhang.

Alma Haag anställdes på Dagens Nyheters klichéanstalt 1907 bland annat som reprofotograf långt innan tidningen anställde några egna pressfotografer på 1920-talet. Eftersom det inte existerade bildbyline på den tiden är det svårt att veta vem som tagit bilderna i gamla nummer av tidningen men en av utställningens båda curatorer Arianna Bommarco har genom sitt detektivarbete fått fram bland annat att Alma Haag tog bilder som publicerades i DN av bland annat den engelske kungen Edward VII:s statsbesök i Sverige 1908 och August Strindbergs ”jordafärd” 1912 men också många andra bilder.

”Ibland fick jag ge mig ut som reportagefotograf”, berättade hon lite blygsamt i en födelsedagsintervju på 75-årsdagen 1957. Man kan nog utan att ljuga utnämna Alma Haag till Sveriges första kvinnliga pressfotograf även om hon hela sin tid på DN var anställd på klichánstalten vars chef hon till sist blev. Hatten av!

Ellen Dahlberg är den frilansande reportagefotografen som började som elev hos Anna Riwkin-Brick men snart gjorde egna skarpsynta och stämningsfulla reportage i Sverige om det gryende Folkhemmet och också reste världen runt med sin kamera. Hon sålde bilder till alla möjliga tidningar och tidskrifter allt från Lantarbetaren till tidningen Se.

Ragnhild Haarstad blev efter ett par år som kopist anställd som fotograf på Svenska Dagbladet 1960 (ett par decennier innan DN anställde sin första kvinnliga pressfotograf). Det fanns länge ett motstånd mot kvinnliga pressfotografer (”de kunde ju inte gå in i herrarnas omklädningsrum efter matcherna och fotografera”). På utställningen finns många av Ragnhild Haarstads inkännande bilder och fina porträtt. Hon är den enda kvinnliga fotograf som fått utmärkelsen ”Årets fotograf” i Pressfotografernas klubbs årliga tävling. Det skedde 1971. Men hon hade sitt arbetspass den kvällen som högtidsmiddagen skulle avätas på Operakällaren och hon fick inte ledigt från jobbet och ingen av kollegorna var villiga att byta skift. Det speglar på något sätt den gamla fördomsfulla och njugga inställningen till kvinnliga pressfotografer som jag hoppas har försvunnit idag.

Utställningens båda curatorer Arianna Bommarco och Bettina Pehrsson har gjort ett kanonjobb. Utställningen måste ses av alla fotointresserade. Bege er till Sundbyberg och insup doften av 1900-tal speglat genom de tre kvinnliga pionjärfotografernas kameraobjektiv. Ni blir garanterat inte besvikna.