Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 05:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/epstein/2017/06/22/sista-bussen-har-lamnat-soderhallen/

Epsteins STHLM

Sista bussen har lämnat Söderhallen

Rätta artikel

Lite vemodigt kändes det, tyckte bussföraren Torbjörn Björnstedt, när han rattade ut från Söderhallen för sista gången, ...

... Söderhallen från 1956 som nu ska rivas och ersättas av nya bostäder ...

... och kvar i den stora busshallen, som ekade tom, stod endast en gammal trådbuss, tillhörig Spårvägsmuseet, uppställd ...

... och kontorslokaler och samlingsutrymmen var övergivna ...

... och kollegorna Torbjörn Björnstedt och Charlotta Larsson kramade om varandra innan de for ut på sista turen från Söderhallen (Charlottas son Kasper tittar på) ...

... och när de körde in sina bussar efter avslutat pass var det här i den nya bussdepån i Fredriksdal i Hammarby sjöstad.

Söderhallen (1956-2017) upphörde som bussdepå på torsdagen, dagen före midsommarafton.

”Det känns vemodigt. En epok är slut”, konstaterade kollegorna Torbjörn Björnstedt och Charlotta Larsson och kramade om varandra när de skulle checka in inför dagens pass.

Endast en gammal trådbuss (tillhörig Spårvägsmuseet) stod kvar uppställd i Söderhallen när busschauffören Torbjörn Björnstedt som bussdepåns siste förare rattade i väg 76:an ut genom grindarna.

När de körde in bussarna efter avslutat pass sent på natten var det i den nybyggda depån i Fredriksdal i Hammarby sjöstad.

När Söderhallen invigdes 1956 var det spårvagnarna som huserade på det övre planet medan bussarna höll till i det nedre där Spårvägsmuseet finns i dag.

Hela kvarteret Persikan, som det heter, ska rivas och ersättas med sju bostadskvarter som ska innehålla 1 240 lägenheter.