Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-21 07:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2008/10/13/avvisa-oonskade-mejl-435/

Fråga om hyfs och stil

Avvisa oönskade mejl

Fråga: En arbetskamrat har börjat skicka ut mejl på jobbet med skämt, snyftiga historier om vänskap eller tänkvärdheter - av den sort som ganska ofta vidarebefordras mellan vänner och (tyvärr) på arbetsplatser. Det var väl okej när det kom ett någon gång ibland, en liten paus även om jag personligen inte uppskattar de otroligt fånigt snyftiga historierna om att värdesätta rätt saker i livet och "skicka detta till alla du känner inom fem minuter... blabla.."

Nu är det dock kanske fem sådana mejl om dagen till hela arbetsgruppen, och jag börjar bli riktigt trött på att trycka bort skräpet. Misstänker att vi är fler som upplever detta, plus att jag funderar över hur mycket arbetstid detta egentligen stjäl - två minuter per mejl gånger fem mejl om dagen till tjugotalet personer... (jag skriver detta på lunchen, så jag behöver inga kommentarer om att läsa DN på jobbet).

Kan jag påpeka detta, och hur? Eller är det bara att acceptera detta oskick?

Svar: Ack, om du kunde få igång en motrörelse i ämnet helt onödiga mejl på jobbet! Vilken god gärning vore inte det! Du kan faktiskt säga på ett möte där många är närvarande inklusive mejlsändaren ungefär "nu har jag börjat få så många massmejl med skämt, berättelser och tankar som inte har med jobbet att göra att min dator och min tid inte räcker för hantering av dom, kan vi ha en policy att det som inte hör till jobbet inte heller sänds till alla?" Peka inte ut avsändaren direkt, men försök få en majoritet av arbetskamraterna att gå med på ett gemensamt beslut att inte sända denna typ av mejl.

Mejlsändaren blir säkert ledsen över att de i all välmening avsända mejlen inte uppskattas, men bör förstå att det tar tid, utrymme i datorn, och kan bli besvärande.

Magdalena Ribbing