Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-18 11:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/09/16/glasbruksreklametikett-4715/

Fråga om hyfs och stil

Glasbruksreklametikett

Fråga: Ska man ta bort plastloggan-märket (pappersloggan-märket) som är påklistrad på t ex Orreforsglas, Kosta Boda vaser etc när man köper dem? Någon som jobbade i porslinsaffär hävdade att de skulle bort, eftersom det står Orrefors, Kosta Boda etc under inristat i glaset, vasen etc. Hon hävdade att det var precis som man tar bort märket längst ned på kavajärmen innan man börjar använda en kavaj. Jag har hört de som har kvar etiketterna på glas och porslin och andra som tar bort och att det inte är självklart att de ska bort som det kanske är med etiketter "märken" längst ned på en kavajärm. Tids nog försvinner etiketter på glas etc av sig själv i samband med disk och jag tycker inte de är missprydande.

Jag roade mig med en liten rundringning till ett antal dukningsbutiker i Stockholm samt till Åhlens och NK:s glasavdelningar. De sa att det inte finns något som säger att plastklisterlapparna "Orrefors" på glasfoten ska bort, att det inte var något fel att ha dem kvar och att den skulle misspryda, snarare tvärtom. De sa också att de flesta behåller lapparna kvar och att de ibland ramlar bort efter ett antal diskar. Jag frågade också expediterna på glasavdelningarna hur de själva gjort med sina glas hemma och det var lika där, de allra flesta hade behållit dem kvar. Det verkar alltså inte vara så självklart, ens bland fackfolket, att de ska bort.
 
Frågan är om de ska behållas på vaser annat där det inte finns ingraverat "Orrefors" eller "Kosta Boda" i botten?
 

Svar: Jämförelsen med klädfabrikanters märken på kavajärmar osv är den jag gör när jag svarar på denna fråga, vilket inträffar då och då.
Etiketterna på glas med mera ska tas bort. De sitter där som reklam för tillverkaren och sådan ska inte den som köpt glaset eller fått det, behöva göra. Står det glasbrukets namn ingraverat vilket är vanligt så finns om möjligt än mindre anledning att ha kvar klisterlappen – då blir den enbart en liten skrytsak och sådana är alltid trista.

Många säger att klisterlapparna är bra vid vidareförsäljning, vilket är rätt. Ett glas med kvarsittande tillverkaretikett är lättare att sälja vidare än ett glas utan lapp. Om man har skaffat glaset som investering kan klisterlappen sitta kvar, men då ska man knappast heller använda glaset.

Det finns nog många som anser att glasetiketterna ska vara kvar, eftersom de sitter där och är så bra fastklistrade. Men det som anses riktigt i vedertaget skick och bruk är att alla reklametiketter ska tas bort när ägaren börjar använda föremål eller klädesplagg.

Försäljare har inte entydigt den bästa kollen. Ganska ofta ser jag i butikerna dukningar som är helt felaktiga, med knivar till vänster och  servetten lagd mellan besticken exempelvis. Och att många tycker att glasetiketterna ska vara kvar betyder inte att det är lika med rätt,  många människor stoppar kniven i munnen när de äter och det blir inte mer korrekt för att många gör det. Man gör som man vill, naturligtvis, men på frågan om vad som är vedertaget rätt blir svaret alltså: bort med klisterlapparna.

Magdalena Ribbing