Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-10-02 21:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/08/12/arbetskladsel/

ETIKETTFRÅGAN

Arbetsklädsel?

Fråga:

Jag arbetar på en mellanstor arbetsplats med ca 140 anställda. Vi arbetar med telefoni, kundtjänst kan man säga, så viktigt är att säga att vi inte är några ingenjörer eller liknande. Ofta kommer några av mina kollegor i vad som närmast kam beskrivas som träningskläder eller "hemma-mys-kläder". Dvs gamla urtvättade mjukisbyxor och tröjor.

Du får gärna rätta mig om jag har fel, men på en arbetsplats (kontor dessutom) så kan man väl förvänta sig en lite högre standard på klädval? Jag menar inte att männen ska komma i kostym och vice versa men något mer "vardagssnyggt" kan man väl ändå sätta på sig?

När man vistas bland folk och allra helst på ett kontor ger det inte så bra intryck för mig personligen, när vissa klär sig på detta vis. Jag har pratat med några kollegor till mig, som också är goda vänner till mig och vi alla håller med om att det inte ger ett seriöst eller bra intryck. Vad tycker du? Kan man komma klädd hur som helst eller är det bättre hyfs att i alla fall klä på sig jeans och en tröja/t-shirt?

På sommaren kommer också många tjejer i korta korta shorts och urringade linnen. Detta tycker jag också är helt opassande, då jag själv blivit uppfostrad till att ha i alla fall kjol/shorts till knäna samt tröja med lite ärm när man arbetar och det är varmt utomhus. Vad säger du om det?

Svar:

Visst ska man visa både arbetet i sig och sina arbetskamrater respekt genom att klä sig prydligt. Myskläderna får man byta till hemma. Men det är många och verkar bli allt fler som inte ser skillnaden mellan hemmavardag och arbetsvardag. Då får företaget skapa en klädkultur som vänligt meddelas de anställda. Exempelvis att shorts och kjolar ska ha knälängd, att ärm och sparsam ringning är önskvärt, att skor av något slag ska bäras även inomhus osv. Du kan ta upp den här frågan vid något allmänt möte på arbetsplatsen. Eller försöka med ett arbetsplatsombud, en personalchef eller annan som kan fundera på hur man bäst löser detta.

Magdalena Ribbing