Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-04 07:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2012/03/14/bakverksbyte/

Fråga om hyfs och stil

Bakverksbyte?

Fråga: Jag jobbar på ett café och det är ett beteende (bland många) som verkligen gör mig förvirrad. Ibland kan gäster komma fram med ett bakverk och säga att "jag gillade inte den här muffinsen/kakan/bullen" och kräva att få någonting annat. Missförstå mig rätt - är det något fel på våra produkter (hård, trasig, torr, etc) är det givetvis inga problem med att få något nytt! Men när det gäller smaken? Jag har fått lära mig att om jag inte gillar en chokladmuffins så är det tråkigt för mig, men då vet jag det till nästa gång och beställer något annat då. Eller är det bara jag som är "hårt" uppfostrad? :-)

Vill tillägga att gästerna givetvis får någonting annat om de inte gillar sin kaka, men jag tycker rent ut sagt att det är lite konstigt. Man kräver väl knappast tillbaka pengarna efter en biofilm man inte tyckte om? Eller är det skillnad när det kommer till fika/mat?

Svar: Att en gäst på ett kafé ogillar smaken på det beställda bakverket och därför vill ha något annat låter riktigt gräsligt! Skulle gästen ha gjort likadant på en restaurang, sagt att biffen inte passade i smak så var god ta fram en fiskrätt istället?

Nej minsann, så gör man inte. Man ska förstå vad man beställer, och ogillar man smaken är det trist men inte ett skäl att kräva något annat gratis.

Men kaféet är kanske beroende av att gästerna återkommer och då måste man eventuellt göra dem till viljes? Det hindrar inte att det är ett urdåligt beteende av gästerna som kommer med ett halvätet bakverk och kräver ett annat utan att det är fel på bakverket.

Magdalena Ribbing