Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-19 04:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2012/04/09/telefonavslut/

Fråga om hyfs och stil

Telefonavslut?

Fråga: Gäller regeln att den som ringer upp också skall avsluta samtalet?

Ibland ringer telefonen och det är en kär vän jag gärna vill prata med och gör så en stund men försöker sedan avsluta samtalet då jag är upptagen av annat. (men inte gärna vill tala om att hon ringer mitt i maten, tv-program, eller att jag bara är stressad vid tillfället).

Är det oartigt av mig att avsluta samtalet?

Svar: Denna fråga återkommer i olika former emellanåt - alltså finns problemet. Däremot finns ingen regel om att den som har ringt upp också ska vara den som avslutar samtalet. Det kan lika gärna göras av den som är uppringd.

Varför inte bara säga när tiden eller intresset för samtalet upphör "det var trevligt att prata med dig, nu kallar plikterna" eller "nu måste jag gå till andra sysslor" eller "dags för mig att sova" eller vad som helst som gör det klart att nu är samtalet över. Det är inte oartigt alls, ett telefonsamtal är ju på sitt sätt ett intrång hos någon, och den som blir uppringd måste få bestämma själv om och när detta ska upphöra.

I mycket formella situationer med överordnad som ringer underordnad kan man låta den överordnade fortsätta att ha kommandot till sista ordet, och besluta när samtalet ska avslutas. I alla andra fall är det den som inte vill prata längre som avslutar - trevligt och vänligt förstås, annat är oartigt.

Magdalena Ribbing