Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 18:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2012/04/19/kundohovligheter/

Fråga om hyfs och stil

Kundohövligheter?

Fråga: Jag arbetar i charken i en mataffär och ibland händer det att en kund som beställer delikatesser av mig är genuint otrevlig och nedvärderande.

Hur ska man bemöta en sådan person på ett sätt som är bra för såväl butiken som min egen självkänsla?

Svar: En kund som beter sig otrevligt kan du vara artig mot men inte mer, alltså inte önska trevlig dag eller någon annan av de små fraser som gör sammanhanget trevligare. En del människor som har det tråkigt i livet försöker ta ut sin besvikelse genom att bete sig illvilligt och ohövligt mot andra, särskilt då de som finns på servicesidan och antas inte få svara emot. Den som uppför sig illa mot andra i förmodat underläge är själv patetisk och sorglig vilket man som utsatt kan tänka på för att lindra sin egen irritation.

Du skulle förlora på att vara ohövlig tillbaka. Det du vinner mest på är det korrekta, hövliga beteendet där du inte låtsas märka kundens otrevlighet. Den ohövliga nedlåtande kunden tycker sannolikt att det är fasligt trist om inte otrevligheterna noteras, då har de ju tappat sitt syfte. Klarar du av att helt ignorera kundens dumma fasoner är det allra bäst.

Får du uppenbart föraktfulla kommentarer från kunden så kan du säga ungefär "ursäkta men jag förstår inte vad du menar?" Då måste kunden förklara sig vilket antagligen slutar med att kunden och andra närvarande fattar hur drulligt han/hon betett sig.

Magdalena Ribbing