Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-20 05:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2015/04/04/personaltuggande/

Fråga om hyfs och stil

Personaltuggande?

Fråga: Jag har på senare tid mötts av kassabiträden som tuggar tuggummi frenetiskt - nästan så att dom inte kan svara på frågor från kund.

Hur får man bort ett fenomen som detta? Personligen upplever jag det här som otrevligt.

Jag har själv arbetat inom servicebranschen och blir lika förundrad varje gång sådant här händer.

Svar: Detta är ingenting som kunderna kan påverka direkt. Du kan vända dig till butikens ägare eller chef och framföra dina synpunkter. Men man kan också stå ut med att alla man  möter inte är så förtjusande som man själv tycker är lämpligt. Kassabiträden i yrkesutövning möter man vanligen under en begränsad tid.

Man kan som kund inte säga till en anställd någonstans att vederbörande inte får eller bör göra si eller så angående personligt uppträdande. Den som är anställd har intresse - eller bör ha intresse - av att bemöta kunderna väl och gör förmodligen det bästa möjliga.

Ska personalen inte tugga tuggummi, äta godis, prata i sina mobiler eller privatprata med varandra i kundernas åhöro, ha mössan på inomhus osv bör det påpekas när personalen anställs.

Detta kan du föreslå den överordnade som du kan ta kontakt med.

Magdalena Ribbing