Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-20 00:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2015/04/22/10465/

Fråga om hyfs och stil

Kassaköhyfs?

Fråga: Undrar om snabbköpsetikett och kassaköer. I min butik finns en lång rad kassor med ett utrymme framför där kön till den ofta enda kassan i ena änden förlänger sig, längs med de obemannade kassorna. En ny kassa öppnas ofta bredvid den första, vilket är oproblematiskt, men ibland istället nära slutet av kön.

Hittills har jag sett att den som råkat stå med sin vagn mitt framför den nya kassan lagt upp sina varor på bandet och övriga i kön har ryckt på axlarna och verkat tänka ”vilken tur”. Men häromdagen fick jag en kraftig reprimand för att göra så – ”Jag stod längre fram än ni i den första kön och ni borde dra er åt sidan och släppa fram mig att komma först i den nya kön”.

Men hur skulle detta organiseras? Hur många personer i den gamla kön ska man kalkylera bör backa sina vagnar för att släppas före, kanske varannan?

Och under tiden som vagnarna omdistribueras, ska den nykomna kassörskan rulla tummarna i väntan på att den nya kön organiserats? Finns några regler?

Svar: Nej, det finns inga regler för hur man uppför sig bra i en kö. Det finns bara den tävlingsinstinkt som många har. Svensk sed är inte som brittisk, till exempel, där köandet är en konst som de flesta behärskar, lika med att inte tränga sig före.

Butikens personal har det egentliga ansvaret att skapa någon form av rättvisa. Vanligt är där jag handlar att den som står näst i tur i den kö som redan finns, går till nyöppnad kassa och efter den personen går de som tror att det går fortare där, över till den nyöppnade medan de som kalkylerar med snabbare hantering där de är stannar kvar.

Men som sagt, praxis finns inte. Butikens personal är möjligen inte lika intresserad av den fullkomliga rättvisan som de som köar.

Magdalena Ribbing